Gisteren liep ik door de Albert Heijn toen ik ineens een paar afbeeldingen van Hanuman, Vishnu en Ganesha zag op de theeafdeling. Ik was verbaasd en ook wel geschokt. De goddelijke gedaantes die ik in mijn hart en mandir vereer, zag ik in de schappen van de supermarkt staan. Pijn, dat was mijn eerste reactie.

Toen ik het van dichterbij bekeek, zag ik dat het doosjes thee waren van het merk Shoti Maa, wat een Ayurvedisch theemerk blijkt te zijn. Ik was wel benieuwd naar wat andere hindoes hiervan vonden, dus maakte ik een foto van de producten en deelde ik deze via de HindoeDharma.nl-Facebookpagina.

De reacties stormden al snel binnen. Vele hindoes reageerden stellig dat het fout en onacceptabel is. Zelf was ik nog aan het rationaliseren wat ik er zelf eigenlijk van vond, maar de reacties van anderen triggerden me om te reageren en vragen te stellen. Mensen reageerden zo stellig, dat ik me afvroeg wat hun beweegredenen waren. Ik besloot het ze gewoon te vragen. Enkelen reageerden dat het te maken had met het feit dat de afbeeldingen van onze goddelijke gedaantes worden gebruikt voor marketingdoeleinden en anderen gaven geen antwoord. Natuurlijk was dat eerste ook mijn eerste idee bij de het zien van de theedoosjes. Maar later dacht ik: waarom reageert men eigenlijk zo? In de pujawinkels liggen er ook wierookdoosjes en andere producten met afbeeldingen van goddelijke gedaantes erop. In winkels en mandirs worden ook kalenders verspreid met afbeeldingen van goddelijke gedaantes erop. Mensen tattoeëren die plaatjes zelfs op hun lichaam, waarmee ze afval uitscheiden en onreine handelingen verrichten. Misschien ligt het aan mij, maar dat soort dingen vind ik ook erg. Toch heb ik daartegen nooit wat gehoord.

Dan kun je argumenten aanvoeren als: “Ja, maar een pujawinkel is wel heel wat anders dan een supermarkt.” Maar dat gaat voor mij niet op. Er zijn zat pujawinkels die viagra, alcohol en ojha-spullen verkopen en zich bezighouden met verkeerde praktijken. Dat is nu ook niet bepaald dharmisch. Hoe ernstig is het dat een Ayurvedisch theemerk de afbeeldingen gebruikt? Ik heb er een vervelend gevoel bij, maar kan het rationeel niet “hard maken”. Natuurlijk praat ik het niet goed, maar als je het vergelijkt met wat onze eigen hindoes doen, dan kun je dit soort kwesties door de vingers zien, zoals enkelen op Facebook aangaven. Het is “niets” vergeleken met vele andere dingen. Maar waar trek je de grens? Enkele jaren geleden verscheen Kali Mata nog op wc-brillen bij de Karwei, Lakshmi Mata verscheen op lingerie net als onze AUM. Daartegen is veel te zeggen, maar bij theedoosjes… Het enige argument dat is genoemd, is dat onze goddelijke gedaantes worden gebruikt voor marketingdoeleinden. “Maar dat doen onze hindoes zelf ook ontzettend veel,” reageerden sommigen terecht.

Maar betekent dat dat we geen actie moeten ondernemen? Fout wordt niet ineens goed als meerdere mensen het doen; wat voor mij onacceptabel is, is onacceptabel en ik zal altijd mijn stem laten horen tegen dat wat onjuist en onacceptabel is. Mijn gevoel blijft het pijnlijk vinden dat afbeeldingen van het Goddelijke, die wij een reine plek geven en tijdens onze puja gebruiken, als potjes pindakaas in de schappen van de supermarkt staan met marketinglabels om uiteindelijk bij mensen thuis in keukenkastjes en de vuilnisbak te belanden. Een van de reageerders heeft het mooi verwoord: “Het is jammer van de producenten! Daar waar we een rijke traditie hebben met tempels/altaars van sandelhout, wandbekleding van zilver, koepels van goud, beelden met edelstenen; welke stimuleren om rijkdom met goede gedachten te verwerven, worden hier op wegwerpproducten afgebeeld.”

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *