Het artikel Oplichting onder het mom van dharma heeft op veel hindoes een grote impact gehad. Ik heb veel reacties ontvangen naar aanleiding van dit artikel. Het is goed om te zien dat het mensen alert maakt. Veel mensen voelen zich duidelijk belazerd door bepaalde pandits. Hoe pakken we dit nu verder aan?

Ik sprak hier laatst over met twee jonge, vooruitstrevende pandits. We horen vaker verhalen over pandits die vrouwen misbruiken onder het mom van rituele wassingen of het openen van zogenaamd dichte chakra’s. Nog vaker horen we verhalen over pandits die honderden euro’s vragen voor hun diensten. Het meeste geld wordt opgeëist door mensen bang te maken. Wanneer mensen problemen hebben, krijgen zij vaak al snel te horen dat zij zware graha’s hebben, entiteiten met zich meedragen, een ernstige dosha hebben of iemand “iets” op ze af heeft gestuurd. Er zou veel werk nodig zijn om die negatieve invloeden te verwijderen en daarom worden honderden, vaak zelfs duizenden, euro’s gevraagd.

Het beste wapen tegen dit soort praktijken is kennis. Terwijl kennis vroeger was gecentraliseerd bij de pandits hebben we tegenwoordig gelukkig vele mogelijkheden om aan kennis te komen. Onze geschriften zijn prachtig vertaald, uitgelegd en onderbouwd door de geweldige uitgever Gita Press en we hebben ook websites waar we informatie vinden die is onderbouwd vanuit de geschriften. Op HindoeDharma.nl heb ik ook handleidingen geschreven voor het verrichten van puja’s en havana’s. Ook de graha shaanti is uitgelegd, evenals het zelf verdrijven van negativiteit door het reciteren van de Maha Mrityunjaya mantra, Hanuman chalisa of Bajarang Baan. Het zou fijn zijn als ook meer pandits hun kennis delen, zodat mensen niet zo erg van hen afhankelijk zijn.

Een ander wapen tegen de ziekelijke praktijken van bepaalde mensen die zich pandit noemen, is het laten horen van onze stem. Vaak worden de meest zieke acties van pandits in de doofpot gestopt en anders wordt er wel over gepraat, maar wordt er geen actie ondernomen. Veel mensen deinzen terug voor het doen van aangifte omdat zij geen hard bewijs hebben voor het misbruik of de geldklopperij. Ook speelt vaak schaamte of angst een rol. Ondertussen kan de vermeende pandit ongestoord verder gaan met zijn wanpraktijken. Jammer genoeg mogen er geen panditreviews worden gepubliceerd omdat dit wettelijk als smaad kan worden gezien en anders gaan we wel in tegen de privacywet. Laten we ons dan maar richten op de positieve pandits.

Er zijn veel pandits die wellicht niet ‘veel’ kennis hebben en wiens mantrarecitatie niet erg goed is, maar in elk geval oprecht zijn. Zij blijven alleen vaak op de achtergrond of kleinschalig bezig. Op zich getuigt dat natuurlijk van hun bescheidenheid. Anderzijds hebben Hindoes juist behoefte aan oprechte voorgangers. Nu hoor ik vaak verhalen over ‘slechte’ pandits en weinig over goede pandits. Ik wil eigenlijk een soort “panditinventarisatie” maken. Wat voor geluiden leven er over welke pandits? Welke pandits worden als positief ervaren en welke als negatief? En waarom? We hebben allemaal onze verwachtingen van pandits en gaan aan de hand daarvan op zoek naar een goede pandit. Laten we elkaar daarbij helpen. Deel via de e-mail (info@hindoedharma.nl) uw ervaringen met pandits. Wie weet, komen we tot wegen om elkaar op weg te helpen.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *