Lemmetjes, pauwveren, kaajal (roet), mosterdolie, neembladeren, edelstenen, pepers… In onze Hindoestaanse cultuur zien we veel middeltjes voorbij komen als het gaat om bescherming van najar en andere negatieve energieën, maar ook het genezen van bepaalde ziektes, zoals waterpokken en geelzucht.
Najar
In veel culturen gelooft men in het “boze oog”: jaloezie van anderen kan jou bedoeld of onbedoeld schade toebrengen. Wanneer iets negatiefs plaatsvindt, hoor je mensen al snel zeggen: “Kekar najar lag ge hai?” (Wiens boze oog is op ons gevallen?). Najar of het boze oog staat voor ongeluk, een negatief effect dat iemand jou bewust of onbewust aandoet. Sommige mensen gaan zelfs zo ver in hun geloof, dat zij zelfs iemands blik of goedbedoelde complimenten als schadelijk ervaren.
“Het kan overal zijn”
“Houd je tenen gekruist,” hoor je sommige ouderen al snel zeggen als iemand even naar je kijkt of positieve opmerkingen over je maakt. Ook als je je misselijk voelt, dan moet je al meteen “gejhaare” worden, want het boze oog zou op jou zijn gevallen. Aangezien het geloof in najar met name onder Hindoestanen erg groot is en het boze oog overal en bij iedereen aanwezig kan zijn, willen veel mensen dit kunnen verdrijven of zich kunnen beschermen van dit vervelende verschijnsel.
Jhaare en phoeke
Het weghalen van najar kan volgens velen door “jhaare” en “phoeke”, zoals dit bekend staat in de Hindoestaanse volksmond. Jhaare is het bewaaieren met pauwveren onder begeleiding van mantra’s en phoeke is wanneer mantra’s worden gereciteerd en vervolgens worden uitgeblaasd op het gezicht van degene met najar. Voor zowel jhaare als phoeke dient de beoefenaar op de dag van Divali, Holi of een eclips de mantra’s te activeren (siddha karna) en daarna dagelijks met een pauwveer uit te waaieren. Zo komt de kracht van de mantra vrij en beschikt de persoon over het mystieke vermogen om najar te verdrijven.
Genezing bij ziekte
Niet alleen in geval van najar, maar ook bij verschijnselen als geelzucht en waterpokken zijn er rituelen en gebruiken die kunnen worden verricht om de zieke te genezen. Ondanks de vooruitgang van de medische wetenschap blijkt men zich vaak toch eerder te wenden tot de vertrouwde middeltjes van vroeger. Het reciteren van mantra’s in combinatie met deze moet de persoon helpen genezen. Natuurlijk moet je hier wel het geduld voor hebben en gemotiveerd genoeg zijn om dit te leren. De mantra moet je immers opwekken en dagelijks reciteren om deze gave te blijven behouden.
(Dit artikel heb ik eens geschreven voor het magazine Ritika van Stichting Hindoe Jongeren. Ik wilde het graag met jullie delen.)
Hoe kunnen wij voorkomen dat we belazerd worden door die pakhandi pandiets???????
Hallo Hansradjie, ik heb er vandaag een artikel over geschreven. Zie: Oplichting onder het mom van dharma
Gewoon niet daar gaan maar tog op eigenwijzen de genezing doen maar dan niet op die oplichter wijze maar oer oud Surinaams
Herkenbaar maar Waar komen deze gebruiken oorspronkelijl vandaan?
Hoi Romano, ik denk vooral uit volkstradities.
Hai, hoe kan je de mantra’s activeren had gelezen namelijk dat je dat op divali of op een eclipse dat moet doen maar hoe doe je dat ?
Hoi Avinash, het activeren van mantra’s is tantrisch en daar doen wij geen adviezen over.
Ik wil dat het enge gevoel weg gaat
Ik weet niet hoe ik het gekregen heb wat moet ik doen
Het blijft maar komen
Het irriteert mij help wat moet ik doen
Ik wil dat het enge gevoel weg gaat
Ik weet niet hoe ik het gekregen heb wat moet ik doen
Het blijft maar komen
Het irriteert mij help wat moet ik doen
Is wel mooi uitgelegd maar welk mantra moet je gebruiken en bij welk doel
Beste Raj, er zijn talloze doelen en talloze mantra’s. Persoonlijk raad ik de mahamrityunjaya mantra aan als algemene remedie.