Vaker word ik benaderd met de vraag of ik bepaalde karmakaand-vidhaans wil verstrekken die niet op de website staan. Daarom wil ik jullie bij deze even duidelijk meegeven hoe ik hierover denk.

Gemakzucht m.b.t. karmakaand

Regelmatig merk ik dat veel mensen erg gemakzuchtig denken over karmakaand en dat betreurt mij nogal, omdat karmakaand helemaal niet zo makkelijk is als veel mensen denken. Veel mensen denken namelijk dat het slechts gaat om een vidhaan (handleiding) die je moet volgen, terwijl er in mijn optiek en mijn inziens meerdere factoren een grote rol spelen, zoals etymologie, structuur en ook vooral de betekenis achter elk ritueel. Echter merk ik dat veel mensen die factoren niet willen kennen en slechts (willen) uitgaan van een voorgekauwde vidhaan.

Het samenstellen van een karmakaand-vidhaan

Zelf ben ik al twee jaar intensief bezig met alleen nog het samenstellen van een logische vidhaan (voor mezelf) waarbij ik ook aandacht besteed aan de juiste uitspraak van de mantra’s, een logische structuur, logische keuzes van mantra’s, vertalingen van alle mantra’s, volledigheid van de stappen en de betekenis achter elke rituele stap. En ik ben nog steeds niet klaar met deze vidhaan van de pancha deva upaasanaa (de basis van de pooja’s die over het algemeen worden gedaan)! In die twee jaar heb ik wel ontzettend veel geleerd over karmakaand en ben ik het ook zeer gaan waarderen, omdat ik me besefte dat er veel prachtige wetenschap, realisatie en logica bij komt kijken. En dan nog te beseffen dat er bij mantrarecitatie ook meer komt kijken dan Devanagri lezen!

Onderschatting van karmakaand en overschatting van zichzelf

Nu ik merk dat veel mensen – waaronder zelfs tientallen mensen die zich pandit noemen – deze waarde niet beseffen, gemakkelijk denken over karmakaand en/of niets ervan willen onderzoeken, dan stelt dat mij erg teleur en het doet mij ook wel pijn. Want ik hecht veel waarde aan kwaliteit en (spirituele) ontwikkeling, niet naar hoeveelheid.

Er zijn mensen geweest die mij structuren van poojahandleidingen vroegen (“voor persoonlijk gebruik”) en zich na enkele maanden aanmeldden voor de panditlijst op de site. Later bleek dat deze drie mensen al een paar jaar pooja’s doen bij mensen thuis. En dat heeft mij ontzettend gekwetst, want die mensen bleken dus helemaal niet bekwaam om zich pandit te noemen en pooja’s te verrichten. Eentje vroeg me begin dit jaar bijvoorbeeld wat de volgorde van de stappen na de kalash pooja was, en hij verricht al twee jaar pooja’s en zelfs sanskars voor de gemeenschap!

Vanwege dit soort redenen verstrek ik nu vanuit principe geen informatie meer die buiten de rituelen valt die van toepassing zijn op het dagelijkse leven. Veel mensen gaan karmakaand onderschatten en daarmee zichzelf overschatten en hun eigen ego strelen. En daar beginnen de arrogantie, de gemakzucht en de oplichtingspraktijken van vele mensen die zich dan ineens pandit noemen. Dat wil ik voorkomen.

Dit is niets persoonlijks, ik zeg ook absoluut niet dat jullie zo zijn, want daarover kan ik niet oordelen; ik vertel jullie slechts openlijk en eerlijk waarom ik nu erg voorzichtig ben met het verstrekken van karmakaand-vidhaans. Ik hoop dat jullie hier begrip voor hebben en nu ook begrijpen waarom ik vanuit principe niet zomaar karmakaand-vidhaans aan iemand geef. a. ik zie mezelf als beginner en b. mensen worden te gemakzuchtig en gaan karmakaand onderschatten.

Het belang van een goede, logische karmakaand-vidhaan als basis

Het is mijn inziens heel belangrijk om te weten waarom je bepaalde stappen doet, waarom je een bepaalde structuur hanteert, waarom je bepaalde mantra’s gebruikt enzovoorts. Het profileren van jezelf als pandit begint in mijn optiek al bij de samenstelling van je karmakaand-vidhaan. Als je al niet stilstaat bij/bewust bent van de karmakaand-vidhaan die je hanteert en de vragen over karmakaand al niet aan jezelf kunt beantwoorden, hoe zul je straks aan anderen dan kennis kunnen overdragen?

Hoe zul je antwoord kunnen geven op vragen van de yajamaan als “Pandit, waarom gebruikt u deze volgorde? Mijn vorige pandit had een andere structuur” of “Pandit, deze mantra is fout hoor, want van alle pandits die we voorheen hebben gehad heeft geen enkele deze mantra gebruikt” of “Pandit, waarom laat u deze stap 9 keer doen? Mijn vorige pandit deed het maar 1 keer”. Niet alleen dit soort vergelijkingsvragen zul je straks krijgen, maar ook vragen als “Pandit, waarom offeren we bloemen?” of “Pandit, waarom slaat u bij Durga doeba-gras over?” of “Pandit, waarom doen we deze hele pooja nu eigenlijk? Wat is de achterliggende gedachte van pooja’s?”…….

Op dit soort vragen zul je straks een kwalitatief antwoord moeten geven. Je kunt straks niet zomaar een antwoord verzinnen, want dan sta je voor aap, net als vele huidige pandits die de vragen van hun yajamaans niet kunnen beantwoorden en dus maar eromheen draaien, boos worden of een onzinnig antwoord verzinnen. De maatschappij ontwikkelt zich, wordt steeds kritischer.. als voorganger dient de pandit ten minste op het kritische niveau van de huidige jongeren te zitten, vind ik. Ik ben persoonlijk dan ook van mening dat mensen die karmakaand niet serieus nemen of geen drang hebben om te onderzoeken, te bekritiseren of te ontwikkelen geen pandit moeten worden.

Nogmaals, dit is niets persoonlijks tegen iemand; ik probeer slechts vanuit mijn visie en inzicht het belang van een goede karmakaandopleiding aan te geven en te benadrukken, omdat ik het uiterst belangrijk vind dat tenminste de mensen die pandit willen worden hier rekening mee houden en hier ook aan werken. Want de gemakzucht die ik bij velen heb ervaren met betrekking tot karmakaand frustreert me ontzettend.

Overigens, wat ik wel leuk vind om te delen, is het lijstje vragen dat ik ooit heb opgesteld om na te gaan of het panditschap wel wat voor me was. Wie weet hebben jullie er ook iets aan. Ik weet toevallig dat een paar mensen aan wie ik dit voorschotelde meteen zijn afgeknapt op hun idee om pandit te worden, maar het zou misschien ook kunnen motiveren. Who knows… Zelf stelde en beantwoordde ik regelmatig deze vragen aan mezelf:
– Heb ik de eigenschappen/potentie om pandit te worden?
– Houd ik me bezig met de richtlijnen van de Hindoe Dharma en blijkt dat ook uit mijn denkwijze, kennis en activiteiten?
– Ben ik ambitieus als het om dienstverlening gaat?
– Ben ik maatschappelijk betrokken?
– Heb ik de drang om het spirituele en sociaal-maatschappelijke welzijn te bevorderen van elk wezen met gevoel?
– Ben ik bekwaam om discreet om te gaan met situaties?
– Ben ik in staat op te treden als maatschappelijk werker?
– Heb ik de drang om me regelmatig te ontwikkelen qua dharmische kennis, karma en bhakti?
– Ben ik me bewust van de keuze voor de structuur, stappen en mantra’s die ik in mijn karmakaand hanteer?
– Kan ik Devanagri lezen?
– Kan ik de (klanken) van de mantra’s juist reciteren?
– Beheers ik mijn karmakaand-vidhaan(s) in kennis, woord en daad?

Noot: ik ben geen pandita noch geschriftgeleerde noch wil ik claimen dat ik veel weet of het allemaal beter kan, want dat is zeker niet zo. Ik moet nog heel veel leren, weten en realiseren. In dit artikel behandel ik slechts de gemakzucht met betrekking tot karmakaand vanuit mijn persoonlijke ervaring, visie en inzicht. Mocht ik hier iemand mee kwetsen, dan is dat zeker niet mijn bedoeling en ik bied in dat geval dan ook mijn excuses aan.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *