Steeds vaker hoor ik dat medehindoes moeite hebben met het kiezen van een pandit. De panditgemeenschap heeft een erg slechte naam gekregen door de groep pandits die in naam van Dharma misbruik maakt van hindoes door geldklopperij, oplichting en soms zelfs seksueel misbruik. “Zijn er nog wel goede pandits?” is een vraag die mij vaak wordt gesteld. Niet gek als ik denk aan de geldklopperijen en onbekwaamheden van pandits.

Ik vind het diep triest dat er zoveel pandits blijken te zijn die belachelijke bedragen rekenen voor hun religieuze diensten. Anderzijds vind ik het jammer dat medehindoes hierin trappen en deze pandits betalen. Zo stimuleren zij immers het werk van deze pandits. Bij een aantal pandits ligt het tarief op 500 tot zelfs 1000 euro voor een simpele graha shaanti pooja. Ik denk dat er best mag worden uitgerekend wat voor uurloon zo’n pandit dan heeft. Voor een graha shaanti pooja is de pandit meestal maximaal 2 tot 3 uur bij de yajamaan thuis. Bij 3 uur komt zo’n pandit dus uit op een uurloon van €166,67. Dat is meestal nog wel zwart geld, want de meeste pandits staan niet ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en dragen dus geen belasting af.

Maar goed, als mijn medehindoes zo gul zijn om dit te willen betalen, dan moeten zij dat natuurlijk zelf weten. Meer zorgen maak ik me om de kwaliteit van pandits. Veel pandits van wie ik de diensten heb meegemaakt, hoor ik grove fouten maken in mantra’s en vaak zelfs mantra’s afraffelen. Zo zeggen vele pandits “shashakhaa tvameva” in plaats van “cha sakhaa tvameva” (“U bent mijn konijn” in plaats van “en U bent mijn vriend”). Slordig, en het zou in mijn optiek niet mogen. Toch gebeurt het, en als ik zulke fouten kan herkennen als onervaren ritualist, dan baart dat mij zorgen. Niet alleen betreft rituelen, maar ook als het gaat om het beantwoorden van vragen, blijkt vaak dat sommige pandits geen kennis hebben van de hindoegeschriften. Soms verzinnen zij zelfs antwoorden, wellicht met de gedachte dat zij dan niet voor schut zouden staan.

Gelukkig zijn niet alle pandits hetzelfde, en dat mag best genoemd worden. Ik ken pandits (al zijn het er maar enkele) die vanuit devotie en kennis hun diensten verrichten en van wie ik persoonlijk vind dat zij het waard zijn om de titel pandit (geleerde) te dragen, want zij hebben kennis uit de geschriften die zij ook met anderen kunnen en vooral wíllen delen in normale mensentaal. Zij kunnen mantra’s reciteren. Wellicht doen zij dat niet 100% foutloos, maar wel aanzienlijk beter dan vele pandits die onze goddelijke gedaantes nog steeds beledigen door fouten te maken in de mantra’s waardoor de mantra’s van betekenis veranderen. Wat zou het toch prachtig zijn als deze pandits hun krachten bundelen en een degelijke panditopleiding opzetten waarbij eindelijk eens wordt gewerkt aan de kwaliteit van pandits in plaats van de kwantiteit.

11 antwoorden
    • Ranjita zegt:

      Hallo Karla, in de sutak-periode (periode vanaf het overlijden t/m de twaalfde dag na de crematie/begrafenis) mogen er geen sanskaars plaatsvinden, maar na die twaalf dagen mag de moeran gewoon plaatsvinden. Veel pandits en anderen zeggen dat het niet mag, maar Vishnu Bhagvaan is hier heel duidelijk over in de Puraana’s. Mijn advies is om de moeran enkele weken op te schuiven.

    • Danny zegt:

      Ik ken een Hindoe(priest yogi) in Amsterdam. Hij ontvangt mensen geheel gratis( ik geef hem na afloop zelf wat geld)

      Hij geeft ook een touwtje om de middel en pols.

      Hij doet geen ceremonies. Je mag ook maar hoogstens 15 Min blijven.

      Zijn Naam is Rama Krishna

  1. S.Kharag-Ram/Sewlal zegt:

    Ramram Randjitadevi
    Ik ben heel erg geprikkeld om Hindie leren via de internet.Is dat mogelijk naast mijn werk thuis.Ben erg geintreseerd in.Graag wacht ik uw reactie af.
    Mijn vr dank en groeten Mala

    Beantwoorden
  2. Raki zegt:

    Ram ram Ranjitadevi,

    Als eerste, ik ben heel erg blij dat deze site bestaat!
    En wij zo onze vragen mogen stellen, daarvoor ben ik u zeer dankbaar.
    Mijn vraag is als er iemand overlijdt, in dit geval een adji (buitenland) dan is de pota volgens het geloof verplicht om
    daar te zijn, neem ik aan.
    En moet de par pota daar ook zijn.
    Graag uw antwoord, zoals het moet volgens het hindoeisme.
    Alvast hartelijke dank

    Beantwoorden
    • Ranjita zegt:

      Hallo Raki, het Hindoeïsme verplicht niemand iets, geeft slechts richtlijnen. Het is aan de mens zelf welke richtlijnen hij/zij wel en niet wil integreren in zijn/haar leven. Er zijn mijns wetens geen richtlijnen die voorschrijven of iemand wel of niet aanwezig dient te zijn bij een uitvaart.

      Rondom de antyeshti sanskaar zijn er veel vragen en onduidelijkheden die in de praktijk vaak niet worden beantwoord. Daarom is er een boek geschreven, genaamd Antyeshti. In dit boek wordt uitgebreid ingegaan op het thema antyeshti sanskaar, met concrete verzen en onderbouwing vanuit de geschriften. Deze verzen zijn opgenomen met de Nederlandse vertaling. Heb je interesse in dit boek, dan kun je mij mailen. Het boek is ook verkrijgbaar bij Vaishnovi en Bharat Kings in Den Haag.

  3. San zegt:

    Beste allen,

    Even mij ongerief tonen over dat eeuwige gezeik over pandits. Je huurt een pandit in omdat je de pooja zelf niet kan, om wat voor plausibele reden dan ook. Zeur dan niet over het geld bedrag hij doet immers iets voor jou, in tegenstelling willen hindostanen voor feestjes, trouwerijen de schat kist wel openen! En de discussie of de pandit de juiste rituelen correct uitvoert is jou eigen verantwoordelijkheid! Jij moet zorgen dat jij precies de kennis vergaart hoe een pooja moet verlopen! Mocht jij het idee hebben dat jou pandit niet deugd, dan is het aan jou om ervoor te zorgen dat de pandit het corrigeert of je zoekt een pandit die het juist doet. Een tip betaal de pandit een bedrag wat je altijd kan betalen bv 250 euro niet een keer 500 dan 400 dan 200 gewoon een vast bedrag hou wel rek met vervoerskosten extra benodigdheden. En de gene die gul wil wezen laat ze (als een ober je goed serveert geef je tog ook fooi). Ook al horen pandits niks te vragen niks is gratis in deze wereld. Overgens ben ik geen pandit , mijn ADja was wel 1, succes allen!

    Beantwoorden
  4. Jagdew zegt:

    Beste san-ji,
    Je huurt geen pandit in, je nodig een pandit bij je uit om een pooja te laten doen.
    Waarom zou je niet mogen klagen,daarom komt hij toch bij jou thuis.( Hij hoort je advies te geven).Hij heeft daar voor gestudeerd.
    Dat mensen hun kist wel willen openen voor een trouwerij is nog steeds de keus van de mens zelf.Als u een pandit uitnodigt om een trouwerij te laten doen. Is hij daar ook voor verantwoordelijk.Als er later problemen zijn in het huwelijk.Kunt u hem er op aan spreken.
    Dat moet hij wel onpartijdig zijn.
    Maar als u zelf dingen achter houdt dan bent u daar zelf verantwoordelijk voor. Wat heel vaak gebeurt. Men zegt liefde is blind, maar gebruik a.u.b. je verstand.
    Voor mensen die op zoek zijn naar spirituele groei, spirituele groei is het hindoeïsme.
    U heeft altijd te maken met mantra’s
    Het is ook mogelijk om een pooja in de mandir te laten doen,voor een klein bedrag.
    Dan weet u zeker dat het goed gebeurt,en het is nog veilig ook.
    Ze hebben daar genoeg ervaring in.
    Tip: bezoek zelf eens mandir en luister eens aandacht naar een lezing van een pandit.
    Als u daar na nog vragen heeft kunt u dat aan hem zelf vragen.

    Met Vriendelijke Groet,
    Dhr.Pt.Jagdew
    ( Personal-trainer)

    Beantwoorden
  5. San zegt:

    Beste PT er of Jagdew, ieder zijn mening, u mag dat vinden. De woordkeus inhuren / uitnodigen verschilt niet veel. Als u PT lessen geeft is het ook niet gratis. Kern je kan niet de verantwoordelijkheid afschuiven op de pandit, en ja manter moet goed uitgesproken worden volgens de veda’ leer. Vertel mij eens hoeveel pandits dat kunnen in het Sanskriet in Nederland? Ik geef he het antwoord Niemand! Ze proberen het wel met de beste bedoelingen! In de mandhir gebeurt ook niet overal alles correct! . Wat leren wij hieruit je zult altijd zelf moeten nadenken wat je doet, god straft jou niet als een mantra’s of iets bij de pooja verkeerd is gegaan zoals velen beweren als je het uit je hart en ziel hebt gedaan wordt het vergeven. Daarom zeg je bij het pooja op het laatst vergiffenis voor foute handelingen!……… Benieuwd naar die dominante uitspraak van je pandit moet advies geven? Pandit moet helemaal niks, jij hebt hem tog nodig of zijn creatine en anabolen naar je hoofd gestegen tijdens je personel trainingen, hoop het niet voor je.

    Beantwoorden
  6. Dhr.Pt.Jagdew zegt:

    Geachte San,

    Ten eerste is de anabolen en creatine niet naar mijn hoofd gestegen.
    Ten tweede een pandit heeft een adviserende rol.( Als u goed u huiswerk gemaakt hebt zou u dat weten)

    Met Vriendelijke Groet,

    Dhr.Pt.Jagdew
    (personal Trainer)

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *