Al sinds de start van HindoeDharma.nl ontvang ik regelmatig klachten over pandits en hindoeorganisaties. Kort door de bocht: veel pandits zijn onbekwaam, geldwolven, oplichters of misbruikers en van hindoeorganisaties horen we bijna nooit wat. Tijd voor actie dus!

Sinds ik deze klachten hoor, voel ik me getriggerd om er wat mee te doen. Mijn eerste initiatief waren dan ook mijn blogs en daarna een “meld-misbruik-anoniem-functie” op HindoeDharma.nl, waarbij mensen hun klachten over pandits kwijt konden met naam en toenaam. Vervolgens werden de klachten samengevat en met de initialen van de desbetreffende pandits gepubliceerd op de website. Helaas bleken zulke initiatieven bij wet verboden. Eerder zijn er beoordelingssites geweest over dokters (zoekdokter.nl) en leraren van middelbare scholen, maar deze zijn ook door de rechtbank offline gehaald, omdat dit soort initiatieven ingaan tegen de Nederlandse wet.

In 2010 heeft de Shri Rammandir in Den Haag mij gevraagd of ik geïnteresseerd was om samen een bijeenkomst te organiseren waarbij we het probleem over pandits en mandirs konden bespreken en tot oplossingen konden komen. De uitnodiging is via e-mail verstuurd naar ruim 1600 mensen en volgens de statistieken heeft meer dan de helft van deze mensen de mail geopend. Op de website en via social media reageerden velen enthousiast op het initiatief. Echter, er kwamen maar 12 mensen naar de bijeenkomst, waarvan er slechts 7 (inclusief de twee medeorganisatoren en ik) actief deelnamen.

Datzelfde jaar is een enquête gehouden onder 1000 hindoes over mandirs en pandits, waarvan ruim 700 enquêtes zijn beantwoord en ruim 400 enquêteresultaten volledig en serieus waren. Ook hierbij heb ik mensen opgeroepen om te helpen (mailing naar hetzelfde aantal mensen en met ongeveer dezelfde statistieken). Slechts drie mensen reageerden bereid te helpen: Mala, Rakesh en Rajiv. De peiling liep tot eind 2011. De klachten over de mandirs en pandits waren nu in kaart gebracht. Vooral de klachten over pandits waren schokkend. Pandits zijn met naam en toenaam genoemd in het onderzoek en er waren concrete en gedetailleerd beschreven klachten over ruim 70 pandits in Nederland.

Ik vind dat het nu hoog tijd is om de klachten serieus te nemen. Daarom ben ik per direct op zoek naar mensen die gemotiveerd zijn zich in te zetten voor een daadkrachtige organisatie. Heb je ideeën en/of wil je een steentje bijdragen? Mail me!

3 antwoorden
  1. aniel zegt:

    Hallo, Er zijn heel veel mensen die klagen over pandits en over het hindoeïsme. Maar als puntje bij paaltje komt dan weten ze zelf niet meer wat het probleem of de vraag was. Het is en blijft een complex probleem want de interpretatie is ieder keer anders . Wil niet zeggen dat er geen oplossing is, die is er altijd maar die moet dan individueel behandeld worden. En ik denk dat dat het probleem van de meeste mensen is PRIVACY. Want op papier reageren ze wel maar als ze in het openbaar moeten treden dan deinsen ze terug. Ik wil jullie graag helpen met oplossingen bedenken maar dan wel eerst in overleg.

    Beantwoorden
    • Ranjita zegt:

      Hoi Aniel, leuk dat je wilt helpen met het bedenken van oplossingen! Kun je mij een mail sturen met een korte introductie en motivatie? Dan kunnen we misschien binnenkort een afspraak plannen om hierover te brainstormen.

  2. Radj zegt:

    Ik deel de mening dat onze NL ‘rituelen-uitvoerende’ pandits vaak onbekwaam zijn en zich slechts bezighouden met rituelenuitvoering dan een breed georienteerde/gestudeerdewijsman. Het complexe hierin, zoals Aniel bovenstaand ook enigszins aangeeft, is:

    1. Dat je [b]goede Hindoeïstische denkkader[/b] nodig die kennis gedegen heeft van geschriften (en in NL zijn ze schaars, dichterbij de bron India meer kans op succes. Onze kennis komt veelal van dezelfde bronnen nl mandirs en op puja’s op wie wij “afgeven” maar dat is m.i. niet genoeg om “corrigerend” op treden voor een desgewenste verschuiving)

    2. [b]De NL pandits zijn vaak ouderwets, dominant, narrowminded, stug en hardleers.[/b] Ze hebben eea vanuit de jeugd geleerd en blijven in steken en verdiepen zich weinig in de moderne hedendaagse maatschappelijke zaken; blijven steken in de traditiegetrouwe rituelenuitvoer i.p.v. “goed geequipeerde raadgever/wasman”. (Ik ken wel pandits die zelf thuis opgedrongen professionele begeleiding door Jeugdzorg verkrijgen ivm ‘scheve’ opvoeding binnen hun eigen gezin, wat hier een typisch vb van tekortkoming van deze kwaliteit van “raadgever” is..)

    3. [b]Maatschappelijk[/b]. We leven in een (crisis belevende) zwaar gereguleerde “nieuwe” (eerste generaties hindoes in NL) maatschappij en een ieder is daarmee druk, vaak op straffe van.. Ook heerst er een anti-buitenlanders sfeer sinds ruim een decennium. Je hoeft maar even “niet in de pas” te lopen en je kan zelfs gevaar lopen; vb rapport Amnesty International over discrimatie door politie van (nette) buitenlanders, slepende incidenten rond onschuldige hindoes en politie op treinstations etc. Minder extreem is bijv meedoen in de sociale activiteiten rond werk, school kinderen, (veelal witte) buurt, ook dan doe je anders niet echt mee. In de pas lopen in de maatschappij is kennelijk een betere energiebesteding dan moreel/religieus gewin. Gelet op de behoeftepiramide van Maslow –passend bij de huidige moderne leefwijze in onze levensfase- lijkt dit ook normaal omdat belangrijke waarden als “veiligheid en zekerheid” eerst komen daarna pas “zelfontplooiing”.

    Kortom, is complex. Toch denk ik dat dit soort initiatieven wel een goede aanzet en prijzenswaardig zijn, ook al is de weg lang. Bewust van bovenstaande heb ik het opgelost door geen pandits (jaarlijks) thuis te vragen, een puja heeft immers door rituelenuitvoering naar mijn mening niet meer spirituele waarde dan een eigen intens gebed met daarbij respectvolle bejegening en hulp aan medemens. Zo hoef ik ook niet te jammeren om onze “rituelenuitvoerders”. Ook vermijd ik soms discussies hierover omdat ik merk dat de meeste hindoes in NL (Su?) teveel rituelenuitvoerders zijn, ook in eigen kring, en best heftig opdringerig kunnen overkomen bij een afwijkende mening.
    PS. En natuurlijk zijn er uitzonderingen en ook goede (intentie hebbende) pandits, maar dat was hier niet het onderwerp.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *