De laatste tijd ben ik vaak benaderd met klachten over pandits. Pandits die het werk niet naar wens hebben verricht, pandits die hun mail te laat beantwoorden, pandits die niet terugbellen, pandits die 35 euro zouden vragen voor een janma kundali, pandits met wie een meningsverschil is ontstaan, pandits met wie een burenconflict gaande is….. Het is verbazingwekkend hoeveel klachten er zijn over pandits, maar nog merkwaardiger is dat sommige mensen lijken uit te zijn op wraak. Ze willen hun klacht ergens deponeren, zodat er iets mee wordt gedaan.

Zo ben ik de afgelopen tijd vaak benaderd met de vraag of er een instantie is waar mensen hun klachten kwijt kunnen, “aangifte doen” zoals sommige mensen het noemen. Als ik deze mensen vraag wat ze hiermee willen bereiken, zeggen velen van hen: “Rust, voldoening, dat de pandit gestraft wordt.” Ik wist niet wat ik hoorde. Sommige mensen lijken wraakgevoelens over te houden aan bepaalde situaties met pandits. Ze lijken geen rust te krijgen totdat de pandit is gestraft. Één persoon vertelde me zelfs dat zij een voodoo-pop had gemaakt van de pandit die haar 175 euro had gevraagd voor de pooja en daarnaast een reiskostenvergoeding had gevraagd omdat hij van Den Haag naar Groningen was gereden om voor haar een pooja te doen.

Natuurlijk maken mensen fouten en natuurlijk zijn er pandits die zich bezighouden met oplichterij en geldklopperij, maar om dit soort dingen zulke wraakgevoelens hebben, lijkt me niet gezond voor de eigen (spirituele) ontwikkeling. Als onze gedachten zo beladen zijn met dergelijke gevoelens van wraak, afgunst en andere negativiteit, hoe kunnen we dan ons leven verrijken met positieve emoties, bhakti en liefde naar elkaar? Hoe kunnen we liefde naar het Goddelijke tonen als we geen harmonie met onze omgeving kunnen bereiken? Dat zijn toch juist waarden waarop onze rituelen en tradities zijn gericht?

Met dit artikel wil ik pandits niet goed praten, noch wil ik de mensen die zich gedupeerd voelen veroordelen. Ik heb de situaties niet meegemaakt en wil dan ook niet oordelen over goed of slecht. Dat laat ik aan Bhagvaan over. Ik denk slechts hardop na over de gedachten en emoties die ik merk bij de mensen, in de hoop dat mensen zich naar binnen zullen keren en oprecht zullen luisteren naar de stem van hun hart, dat hart waar ergens goddelijke liefde en devotie aanwezig is, dat hart waar zuiverheid aanwezig is en waar voor negatieve emoties geen plaats is, want daar woont het Goddelijke dat wij vereren. We moeten deze alleen nog ervaren. Ik denk dat wanneer we dat hebben ervaren acties van anderen ons niets meer kunnen doen, want wij weten beter.

9 antwoorden
  1. Rob zegt:

    Ik vind de verhalen ook wel erg ver gaan, zoiets doe je een pandit niet aan, alleen omdat ie geld vroeg.
    Het kost een pandit ook tijd en benzine ed is ook niet goedkoop.

    Er zou wel een instantie moeten zijn voor klachten, want er zijn wel genoeg bij die belazeren…ik vind deze site iig wel een voorbode van een centraal punt waar je je pandit kan “raten”.

    Beantwoorden
    • Ranjita zegt:

      Hallo Robert, dat is zeker zo! Het zou inderdaad mooi zijn als er een instantie kwam voor klachten en dergelijke. Het nadeel is dat je dan erg rekening moet houden met juridische zaken. Wettelijk is het namelijk verboden om mensen te raten of reviewen op het internet. Eerder zijn websites met ratings en reviews over artsen en docenten ook al verwijderd op bevel van de rechtbank.

      De ratings en reviews van mensen kunnen niet worden getoetst, waardoor deze niet representatief zijn en ook goede pandits in een negatief daglicht kunnen worden gesteld. Dat soort berichten worden als smaad gezien. Het feit dat het panditschap onbegrensd is en iedere leek zich pandit kan noemen, maakt dit alleen maar lastiger.

      Het enige wat we (zoals ik het op dit moment zie) kunnen doen, is mensen alert maken op dit soort praktijken en informeren over de Hindoe Dharma en haar rituelen.

  2. Anjana zegt:

    Wraakgevoelens voor een pandit? Jeetje dat gaat wel erg ver! Tja er zijn pandits die te hoge eisen stellen, maar ga dan naar een pandit waar je je wel goed bij voelt.

    Vind het normaal dat een pandit reiskosten vergoeding vraagt, zeker als hij van Den Haag naar Groningen rijdt! Bedenk dat er pandit’s zijn die van het panditschap leven. Een eerlijke dhaan hoort erbij.

    En als je een voodoo pop wilt maken van een pandit. Dan denk ik dat je naast een pandit, een psycholoog nodig hebt.

    Beantwoorden
  3. Radj zegt:

    Wat Ranjita schrijft is onbetwist over de zuiverheid van je bestaan in denken en handelen.
    Het addertje onder het gras waardoor sommigen en velen die ik ken geen goed woord over hebben over pandits (i.c. ging het te ver) is idd dat de pandits in Suri en NL tevaak en teveel onvoldoende bekwaam zijn. Dit werkt tot wrevel en irritatie in gevallen van nood/problemen als je ze echt nodig hebt als belangrijke raadgever; de een geeft lezing A, de andere B, een derde zelfs lezing C etc en je weet niet waar je aan toe bent. De pandits in deze 2 landen zijn i.h.a. onvoldoende bekwaam in raadgeving als guru en kennen alleen rituelenuitvoering. Ik ken sommigen die door wanhoop overgestapt (schrijnende gevallen van ernstige ziekte en dood) zijn naar een andere stroming, van Sanathan Dharma naar Arya Samaay, of zelfs naar een heel andere geloof, de Christendom. En we moeten niet vergeten dat de pandit de Guru is om de onzuivere gedachten van mensen -zoals in casus benoemd is- te helpen zuiveren en niet andersom; zo kan een zieke arts kan geen zieke patienten helpen.. Ik zelf word soms ook moe van dezelfde parvachans steeds van de pandits in de mandir of thuis (>20 pandits meegegmaakt) en heb niet het gevoel dat je echt met verrijkte kennis naar huis gaat. Daarom luister ik vaker naar de internet parvachans uit India in het Hindi of Engels. De pandits en daarmee de mandirs laat ik jammergenoeg vaker links liggen..
    Totdat er geen soort toetsing en uniformering (gedragscode) komt van de functie van panditschap zal dit probleem blijven bestaan (lampje). De vraag is of de ego’s in panditland klein genoeg zijn om dit te actief te organiseren en te omarmen..??

    Beantwoorden
    • Ranjita zegt:

      Hallo Radj,

      India, Suriname, Nederland of een ander land; overal ter wereld zijn er vele pandits die vanuit de geschriften gezien hun werk niet goed verrichten of zelfs mensen oplichten. Feit is dat nergens (ook in India) het Hindoeïsme georganiseerd is en nergens vaste regels zijn opgesteld die bepalen of iemand als pandit mag functioneren of niet. Er is een grote kloof tussen geschriften en praktijk en er is geen organisatie of tuchtcommissie.

      De meeste priesterraden lijken meer voor de sier opgericht, want als een pandit niet bekwaam is of zich met verkeerde praktijken bezighoudt, wordt er niets gedaan. Sterker nog, zulke zogenaamde pandits worden zelfs vaak gesteund. Helaas is mijn ervaring dat ook in India veel zogenaamde pandits en swami’s onzin verkondigen in naam van Dharma. Met onzin bedoel ik ook dingen die indruisen tegen de leer die ons via de geschriften wordt gegeven. Dat is jammer.

      Daarnaast is mijn ervaring dat vaak alle pandits over dezelfde kam worden geschoren en dat veel klachten van mensen ook erg kortzichtig zijn. Zie artikel voor voorbeelden.

      Mijn ervaring is dat er wel pandits zijn die geleerd, oprecht en bekwaam zijn. Wel worden zij erg gedemotiveerd door de generalisatie binnen de gemeenschap (vooroordelen over pandits, alsof alle pandits slecht zijn). Het is jammer dat zij ook lijden door praktijken van zulke druiloorpandits. Hun imago wordt ook geschaad, terwijl zij niets verkeerds doen.

      Wat we mijns inziens het beste kunnen doen, is elkaar alert maken en kennis delen, zodat we elkaar op weg helpen bij het vinden van een pandit die ons wel kan helpen op onze spirituele levensweg. Daarnaast zou het mooi zijn als er mensen zijn die zich oprecht geroepen voelen om wat voor de Hindoegemeenschap te betekenen. We horen vaak mensen klagen en klagen is ook goed, want we erkennen bepaalde problemen. Maar klagen heeft pas een functie als je er wat mee kunt doen om het probleem op te lossen.

      Wat mij opvalt, is dat er veel mensen zijn die klagen, maar als ik ze vraag om eens bij elkaar te zitten om het probleem te bespreken en er samen wat aan te doen, dan komt er niemand. Ik ben dan ook op zoek naar mensen die zeggen: “Ja, ik wil graag iets voor onze dharma betekenen een meedenken over en meehelpen met het opzetten van initiatieven.”

  4. Dennis zegt:

    Mensen komen er vaak in een zwakke positie bij een pandit terecht.
    Die hen afhankelijk maakt van hun diensten waar ze honderden tot duizenden euro’s voor betalen.
    De Pandit heeft zelf wat mee gegeven waardoor ze afhankelijk zijn geworden,
    ze laten verkeerde energieeen achter in het huis.
    Die mensen zijn zelf gevraagd om geld over te maken naar india via Wester Union.

    Dit zijn gevallen van mensen die ik er persoonlijk uit heb geholpen, dus niet van horen en zeggen.
    Deze mensen worden vanzelf gestraft en gefiltert, wij hoeven helemaal niks te doen.

    Al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt hem wel.

    Beantwoorden
    • sanjay fieje3 zegt:

      Is het mogelijk dat ik contact kan leggen met de heer Dennis. Zie bericht 130814 11.22u

      Spoed! Kan t verhaal hier niet publiceren. Heb hulp nodig. Aub

  5. Astrid zegt:

    Hoi,
    Kan iemand mij vertellen hoe en waar er een goeie pandit te vinden is voor een katha en moendan sanskaar in het noorden?? Schijnt erg moeilijk te zijn een goede te vinden…..

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *