Het aanvragen van een OCI card is veel eenvoudiger dan velen je doen geloven. Een tussenpersoon rekent minstens €150 per OCI card aanvraag en dan moet je nog steeds zelf de documenten regelen. In een uurtje bespaar je deze kosten en doe je het gewoon zelf. In dit stappenplan leg ik je uit hoe je de OCI card zelf kunt aanvragen.
Wat is een OCI card?
OCI card staat voor “Overseas Citizen of India” card. Het is een levenslang visum om in India te verblijven, wonen, werken, studeren etc. De OCI card is eigenlijk te vergelijken met de Amerikaanse green card. Alleen komen voor de OCI card alleen mensen met Indiase roots en hun wettelijke levenspartner in aanmerking.
Met een OCI card heb je bijna dezelfde rechten als een Indiaas burger. Alleen mag je bijvoorbeeld niet in India stemmen, de politiek in, hogere ambtenaarsfuncties bekleden of handelen in landbouwgrond. Ook mag je bepaalde (landgrens)gebieden niet in of moet je daarvoor een speciale vergunning aanvragen.
Dankzij de OCI card kun je met India verbonden blijven zonder je huidige nationaliteit te verliezen.
Ook als je niets met India hebt, kun je de OCI card gebruiken om vanuit Nederland te sparen, beleggen en/of investeren in India. De rente op een gewone Indiase spaarrekening start met 2% per jaar, deposito sparen t/m 7% en met beleggen kun je een rendement vanaf 8% per jaar verwachten, oplopend tot zelfs 20-30% of meer (afhankelijk van het risicotype dat je kiest).
Bijna iedereen die Indiase roots heeft, komt in aanmerking voor de OCI card. Ook als je minimaal twee jaar lang wettelijk getrouwd bent met een Indiaas burger of OCI card houder, mag je een OCI card aanvragen. Op de website van VFS Global lees je wat de regels zijn.
In principe komt het erop neer dat je maximaal de 4e generatie mag zijn vanaf India. Als je Nederlands burger bent, zelfs maximaal de 6e generatie. De laatste generatie die in India is geboren, wordt meegeteld. Je mag alle takken van je familie meetellen, of dat nu vaders kant, moeders kant of zelfs een tak van je grootouders is.
- Jij (=1 persoon)
- Je moeder of vader (=2 personen)
- Je moeders ouders of je vaders ouders (=4 personen)
- Je moeders grootouders of je vaders grootouders (=8 personen)
- Je moeders overgrootouders of je vaders overgrootouders (=16 personen)*
- Je moeders betovergrootouders of je vaders betovergrootouders (=32 personen)*
Als één van deze personen in India is geboren en je met officiële documenten kunt aantonen dat je van diegene afstamt, dan kom je in aanmerking voor de OCI card.
Let op: Als je een OCI card aanvraagt op basis van een wettelijk huwelijk met een Indiaas burger of OCI card houder, dan raak je in geval van een echtscheiding je OCI card kwijt. Je bent zelf verantwoordelijk voor het doorgeven van je echtscheiding; dit gebeurt niet automatisch.
*De 5e en 6e generatie mag je alleen meerekenen als je Nederlands burger bent en van Surinaams-Hindoestaanse afkomst bent.
Wie komt in aanmerking voor de OCI card?
Je komt niet in aanmerking als …
Je komt niet in aanmerking voor een OCI card als:
- jij of een van jouw voorouders (geboren na 1950) in Pakistan of Bangladesh bent/is geboren. Als jouw echtgenoot/echtgenote daar is geboren, kunnen ze ook moeilijk doen of de OCI card aanvraag afwijzen;
- jij of een van jouw ouders buiten India in de militaire dienst zit of heeft gezeten;
- jij of een van jouw ouders een beroep heeft met conflicterende belangen t.o.v. India, zoals media, journalistiek, een hogere functie in het gerechtshof of de overheid;
- er een aanklacht of rechtszaak tegen jou loopt, je een strafblad hebt met criminele activiteiten of betrokken bent bij criminele activiteiten, terrorisme en andere zaken die de nationale veiligheid van India bedreigen.
Via VFS Global kost het aanvragen van de OCI card €276,51 voor mensen met een Nederlandse nationaliteit. Voor het aanvragen van de OCI card heb je bepaalde documenten nodig en de kosten voor die documenten zijn ongeveer:
- 4 officiële pasfoto’s (volgens Indiase normen)€ 2,-
- BRP-uittreksel internationaal€ 14,60
- Nederlands paspoort€ 75,-
Ben je van Surinaams-Hindoestaanse afkomst? Dan heb je als bewijs van Indiase afkomst een stamboomuittreksel en een gelegaliseerde Engelse vertaling daarvan nodig. Deze vraag je aan bij het Centrum voor Burgerzaken in Paramaribo (Suriname) en kost 50 SRD (nog geen €2). Je hebt daarvoor alleen een kopie van je paspoort en een kopie van je geboorteakte nodig.
Voor de Engelse vertaling moet je naar een beëdigde vertaler in Suriname en deze rekent vaak zo’n 80 SRD (nog geen €3). Dit geldt ook als jij in Nederland bent geboren.
Kom je zelf (voorlopig) niet in Suriname en heb je niemand in Suriname die de papieren voor jou kan regelen? Dan kun je een tussenpersoon vanuit Nederland inschakelen. Deze rekent meestal €50 voor beide documenten. Als je mij een e-mail stuurt (Ranjita@hindoedharma.nl), kan ik je in contact brengen met een betrouwbare tussenpersoon.
De kosten van de pasfoto verschillen overigens per fotograaf. In het pasfotohokje bij VFS Global kosten de foto’s €2 voor 4 stuks. Bij een fotograaf betaal je al snel €10 tot €20 voor 4 pasfoto’s conform de Indiase overheidsnormen.
De kosten voor het BRP-uittreksel Internationaal verschillen per gemeente. Houd er rekening mee dat het BRP-uittreksel internationaal moet zijn (met Engelse vertaling) en maximaal 6 maanden oud mag zijn.
Kosten voor de OCI card
Welke documenten heb je precies nodig?
Standaard heb je nodig:
- Ingevuld online OCI-registratieformulier (deel A en B)
- 4 pasfoto’s volgens de Indiase overheidsnormen
- Paspoort (moet nog minstens 180 dagen geldig zijn) + kopie
- BRP-uittreksel Internationaal (moet minder dan 6 maanden oud zijn + de namen van beide ouders moeten hierop staan)
- Bewijs van Indiase afkomst
- Declaratieformulier (in te vullen op het VFS Global kantoor)
Het bewijs van Indiase afkomst kan per aanvraag verschillen:
Ben je van Surinaams-Hindoestaanse afkomst?
Dan heb je nodig:
- Stamboomuittreksel, voorzien van apostillestempel met handtekening
- Engelse vertaling stamboomuittreksel door beëdigde vertaler in Suriname, voorzien van apostillestempel met handtekening
Ben je in India geboren?
Dan heb je tenminste één van deze documenten nodig:
- Jouw oude Indiase paspoort + surrender certificate
- Jouw Indiase geboorteakte
- Jouw school/college leaving certificate
- Jouw domicile certificate uitgegeven door een bekwame autoriteit
Is één van jouw ouders, grootouders of overgrootouders in India geboren?
Dan heb je van deze persoon tenminste één van deze documenten nodig:
- Indiaas paspoort
- Indiase geboorteakte
- School/college leaving certificate
- Domicile certificate
Goed om te weten: Als één van jouw ouders in India is geboren, staat dit meestal op jouw BRP-uittreksel Internationaal. Soms vindt de baliemedewerker bij VFS Global dit voldoende, soms wordt gevraagd om één van de bovenstaande documenten.
Is jouw echtgenoot/echtgenote van Indiase afkomst?
Dan moet je minstens 2 jaar wettelijk getrouwd zijn om in aanmerking te komen voor de OCI card. Ook heb je dan nodig:
- Kopie huwelijksakte, voorzien van apostillestempel
- Kopie van jouw partners paspoort
- Kopie van jouw partners OCI card
- Kopie van jouw partners BRP-uittreksel Internationaal (in principe niet nodig, maar wordt soms om gevraagd)
Is de OCI card aanvraag voor een minderjarige?
Dan heb je nodig:
- “No objection” brief getekend door beide ouders
- Kopie paspoort van beide ouders
- Kopie OCI card van beide ouders (indien van toepassing)
- BRP-uittreksel Internationaal van beide ouders (in principe niet nodig, maar wordt soms om gevraagd)
Documenten per scenario
Belangrijke aandachtspunten
- Zorg ervoor dat de documenten die je gebruikt elkaar niet tegenspreken. Als er een (spel)fout op een document staat, laat deze dan verbeteren. Vaak komt het bijvoorbeeld voor dat een naam op het paspoort iets anders is gespeld vergeleken met de naam op de Indiase documenten. Hier kunnen ze moeilijk over doen of zelfs de OCI card aanvraag op afwijzen.
- Check bij het invullen van de online OCI-registratie steeds goed de spelling. Er mogen geen spel- of typfouten in zitten, anders moet je het hele formulier opnieuw invullen.
- Vaak twijfelt men of het paspoortnummer een nul of ‘o’ bevat. Nederlandse paspoortnummers hebben nooit een letter ‘o’ erin, dus is het altijd een nul (0).
- Ga naar de OCI-website
- Sluit eventuele pop-ups
- Klik op OCI-Registration
- Scroll naar beneden en klik op de groene knop Click Here to Proceed (rechtsonder)
- Scroll naar beneden en klik op de groene knop Proceed (rechtsonder)
- Scroll naar beneden en vink het vakje aan bij “I have read the instructions”
- Klik rechtsonder op Accept
- Typ de beveiligingscode over in het vakje en klik op de groene knop Enter
- Klik op Fill New Application. Er opent zich nu een pop-up met een online formulier. Soms zal de browser om toestemming vragen om de pop-up te openen. Geef deze toestemming.
- Vul de gegevens in het online formulier in:
- Place of submission: vul het land in waar je woont (en waar je dus de OCI card aanvraag gaat indienen).
- Mission: selecteer de plaats van het kantoor waar je de aanvraag gaat indienen. Voor Nederland is dit standaard The Hague, ook al ga je je aanvraag indienen in Amsterdam.
- Surname: vul je achternaam in zoals deze in jouw paspoort en BRP-uittreksel staat.
- Given name: vul jouw voornamen in zoals deze in jouw paspoort en BRP-uittreksel staan.
- Als je ooit jouw naam hebt gewijzigd, moet je dit aanvinken. Er verschijnen dan 2 velden waarin je jouw oude voor- en achternaam moet invullen.
- Sex: selecteer jouw geslacht zoals vermeld staat op jouw BRP-uittreksel. Ben je transgender? Dan mag je dit alleen aanklikken als dit op jouw officiële documenten zo vermeld staat.
- Date of birth: selecteer jouw geboortedatum zoals vermeld staat in jouw paspoort en BRP-uittreksel.
- Country of birth: selecteer jouw geboorteland.
- Place of birth: vul jouw geboorteplaats in zoals vermeld staat in jouw paspoort en BRP-uittreksel. In dit veld zijn tekens niet toegestaan, dus bijvoorbeeld in geval van ‘s-Gravenhage en ‘s-Hertogenbosch laat je dan de apostrof en het streepje weg.
- Current Nationality: selecteer jouw huidige nationaliteit.
- National Identification Number: dit is geen verplicht veld, dus laat het leeg.
- Visible Mark: als je bepaalde opvallende tekens in je gezicht hebt, vul dat dan in. Stel dat je een grote moedervlek op je wang hebt, kun je mole invullen. Heb je geen opvallende tekens in je gezicht, dan vul je none in.
- Marital Status: selecteer jouw gehuwde staat zoals vermeld staat op jouw BRP-uittreksel.
- Passport Number: vul het documentnummer van jouw paspoort in (dus NIET het BSN).
- Date of Issue: selecteer de datum waarop jouw paspoort is uitgegeven, zoals vermeld staat op jouw paspoort.
- Date of Expiry: selecteer de datum waarop jouw paspoort verloopt, zoals vermeld staat op jouw paspoort
- Place of Issue: vul de plaats in waar jouw paspoort is uitgegeven, zoals vermeld staat op jouw paspoort. In dit veld zijn tekens niet toegestaan, dus bijvoorbeeld in geval van ‘s-Gravenhage en ‘s-Hertogenbosch laat je dan de apostrof en het streepje weg.
- Previous Passport Number: dit is geen verplicht veld, dus laat het leeg.
- Father’s Name: vul jouw vaders naam in zoals vermeld staat op jouw BRP-uittreksel.
- Father’s Nationality: vul de nationaliteit van jouw vader in.
- Father’s Profession: vul het beroep van jouw vader in.
- Mother’s Name: vul jouw moeders naam in zoals vermeld staat op jouw BRP-uittreksel.
- Mother’s Nationality: vul de nationaliteit van jouw moeder in.
- Mother’s Profession: vul het beroep van jouw moeder in.
- Relation With the Root Indian: selecteer de relatie op basis waarvan je de OCI card aanvraagt. Ben je bijvoorbeeld zelf in India geboren en gebruik je jouw eigen documenten als bewijs van Indiase afkomst, dan selecteer je SELF. Vraag je de OCI card aan op basis van jouw grootvaders documenten, dan selecteer je GRAND FATHER, etc.
- Name of Root Indian: vul hier de naam van jouw voorouder in op basis van wiens documenten jij de OCI card aanvraagt. Typ de naam zoals vermeld staat op het bewijs van Indiase afkomst.
- Klik op de knop Save & Continue.
Stappenplan aanvraag OCI card
Stap voor stap het formulier door…
Stappenplan aanvraag OCI card
Stap voor stap het formulier door…
- Goed om te weten: Rechtsboven in het scherm van het online formulier staat een Temporary Application ID. Schrijf deze voor jezelf ergens op. Mocht je per ongeluk het scherm sluiten of uit het formulier worden gegooid, dan kun je met deze code opnieuw inloggen en hoef je niet alles helemaal opnieuw in te vullen. Na het invullen van jouw e-mailadres krijg je deze ook per e-mail toegestuurd.
- Vul de rest van de gegevens in:
- Occupation: selecteer hier jouw beroep. Staat jouw beroep er niet tussen, selecteer dan Others. Er verschijnt dan een veld Occupation Details. Hierin vul je dan jouw beroep in. Als je voor jezelf werkt, vul je hier self employed in. Let op! In dit veld zijn streepjes, apostrofs e.d. niet toegestaan. Laat deze dus weg.
- Address of Employer: vul hier het adres van jouw werkgever in (straatnaam, nummer en eventuele toevoeging). Als je voor jezelf werkt, vul je hier jouw woonadres in zoals vermeld staat op jouw BRP-uittreksel. Heb je een bedrijf, vul dan het bedrijfsadres in. Let op: Bij een bedrijfsadres wordt soms aan de balie bij VFS Global gevraagd om een gewaarmerkt KvK-uittreksel in het Engels.
- Address Line 2: vul hier de postcode, plaats en het land van het adres van jouw werkgever in (of in geval van een eigen bedrijf, dat van jouw woon- of bedrijfsadres).
- Employer Contact No.: vul hier het telefoonnummer van jouw werkgever in. Als je voor jezelf werkt, kun je hier jouw eigen telefoonnummer invullen of dat van een andere contactpersoon binnen jouw bedrijf. Vergeet het landnummer niet. Begin het telefoonnummer bijvoorbeeld met +316 in plaats van 06 of +3170 in plaats van 070.
(In overleg met jouw leidinggevende of een HR-medewerker kun je diegenes telefoonnummer invullen. Bij twijfel over jouw werkzaamheden kan iemand van het Indiase Ministerie van Buitenlandse Zaken contact opnemen met jouw werkgever. Dit komt vooral voor bij werkgevers waarbij er twijfel is of de organisatie of jouw functie bij die organisatie niet voor conflicterende belangen zorgt of de nationale veiligheid van India kan bedreigen.)
- Present Address: vul hier jouw woonadres in zoals vermeld staat op jouw BRP-uittreksel. Gebruik het eerste veld voor straatnaam en huisnummer + eventuele toevoeging, het tweede veld voor plaats en het derde veld voor land (vul voor Nederland géén ‘Holland’ in maar The Netherlands). Vul hier NIET de postcode in.
- Zip code / Pin code/ Area code: vul jouw postcode in zoals vermeld staat op jouw BRP-uittreksel. In dit veld is een spatie niet toegestaan, dus laat deze weg.
- Mobile No.: vul jouw mobiele telefoonnummer in. Vergeet het landnummer niet. Begin het telefoonnummer bijvoorbeeld met +316.
- Telephone No.: vul jouw huistelefoonnummer in. Heb je dit niet, vul hier dan jouw mobiele telefoonnummer in. Vergeet het landnummer niet. Begin het telefoonnummer bijvoorbeeld met +316 in plaats van 06 of +3170 in plaats van 070.
- Email: vul jouw e-mailadres in.
- Klik op de knop Next.
- Je krijgt nu een overzicht te zien van alle informatie die je hebt ingevuld. Controleer deze goed. Kijk de gegevens goed na op eventuele (spel- en typ)fouten. Alles moet ingevuld zijn zoals het ook op jouw paspoort en BRP-uittreksel staat. Namen van jouw ouders mag je wel op volgorde invullen. Staat er bijvoorbeeld op jouw BRP-uittreksel “Lachman, Oeshawatie Devi” bij jouw moeder, dan mag je “Oeshawatie Devi Lachman” invullen.
- Staat er ergens een fout in, klik dan op Modify en verbeter de fout. Klik op de knop Continue om verder te gaan naar de informatie over beroep en contactgegevens. Klaar met verbeteren? Klik op de knop Confirm.
- Je krijgt nu weer een overzicht te zien van alle informatie die je hebt ingevuld. Controleer deze goed. Let op! Eenmaal op Submit geklikt, kun je niets meer wijzigen.
- Is alles correct? Klik dan op de knop Submit.
- Bereid jouw bestanden voor:
- Scan jouw pasfoto in voor de OCI card. Je kunt hiervoor ook een mobiele app gebruiken, zoals Microsoft Lens. De scan van jouw pasfoto moet vierkant zijn, worden opgeslagen als jpg of jpeg en het bestand mag niet groter zijn dan 500KB.Is het bestand toch te groot of had je per ongeluk de foto ingescand als pdf? Verklein en converteer deze dan met Small PDF. Dit is een online gratis service. Je sleept het bestand naar de website, klikt op Basiscompressie en dan op de knop Comprimeer Bestand. Je bestand wordt nu verkleind. Vervolgens kun je op Exporteren als klikken en vervolgens op Afbeelding (.jpg). Dan klik je op Converteren van volledige pagina’s en dan op de knop Optie kiezen. Klik nu op de knop Downloaden en sla het bestand op.
- Zet met een zwarte pen jouw handtekening op wit papier en scan dit in. (Noot: in geval van een kind dat geen handtekening kan zetten, gebruik je de duimafdruk van de linkerhand en scan je deze in). De scan van jouw handtekening moet rechthoekig zijn, worden opgeslagen als jpg of jpeg en het bestand mag niet groter zijn dan 500KB. Met Small PDF kun je het bestand eventueel converteren en verkleinen. Met het programma Paint (dit staat meestal standaard op computers met Windows als besturingssysteem) kun je het bestand eventueel bijsnijden. Als het bestand onder de 500KB is, kun je het vaak ook nog bijsnijden op de OCI-website.
- Scan ook alle benodigde documenten in (voor- en achterkant, indien van toepassing). Deze bestanden moeten worden opgeslagen als pdf en mogen niet groter zijn dan 1000 KB. Met Small PDF kun je het bestand eventueel converteren en verkleinen.
- Lukt het niet met de pasfoto en handtekening en wil je dit op een later moment uploaden, klik dan op de knop Exit Now.
- Heb je de pasfoto en handtekening gereed, klik dan op de knop Yes i am ready with the image.
- Er verschijnt nu een pop-up waarin je je pasfoto en handtekening kunt uploaden. Laat het vorige scherm open staan! Upload ze en sleep ze zodat ze goed en gecentreerd in beeld zijn. Bijsnijden kun je doen door op de knop Crop te klikken. Er verschijnt dan een wit vlak waarin je het gewenste deel van de afbeelding kunt selecteren.
- Klaar? Klik op de knop Upload.
- Let op! Eenmaal op I have uploaded successfully geklikt, kun je het niet meer wijzigen.
- In het vorige scherm zie je nu de foto en handtekening. Als deze correct zijn, klik dan op de knop I have uploaded successfully. Als het niet goed is gegaan, klik dan op de knop I want to upload again om het aan te passen.
- Je krijgt nu een File Reference Number te zien. Je ontvangt ook een e-mail met deze code. Schrijf de code toch voor de zekerheid ergens op, want vanaf nu werkt de Temporary Application ID niet meer en moet je met deze File Reference Number en jouw paspoortnummer inloggen als je verder wilt met het invullen van jouw OCI card aanvraag.
- Klik op de knop Proceed To Part-B.
- Beantwoord de vragen door het correcte antwoord te selecteren. Als je ergens Yes op antwoordt, verschijnt er een veld om nadere toelichting in te vullen. Doe dit naar waarheid en houdt het to-the-point.
- Klik op de knop Submit.
- Acquisition Method: Geef aan hoe je de Nederlandse nationaliteit hebt verkregen. Soms moet je de datum invullen. Vul de datum in zoals deze in jouw documenten staat.
- Previous Nationality of Applicant (If Any): Heb je hiervoor een andere nationaliteit gehad, selecteer deze dan hier. Selecteer alleen de nationaliteit die je had vlak voordat je de Nederlandse nationaliteit verkreeg. Vul dan het paspoortnummer in van het paspoort dat je destijds hebt ingeleverd. Aan de balie van VFS Global vragen ze zeer zelden naar dit paspoort.
- Beantwoord de overige twee vragen.
- Controleer al jouw antwoorden goed. Let op! Eenmaal op Submit geklikt, kun je niets meer wijzigen.
- Klik op de knop Submit.
- Klik op de knop Upload Documents.
- Klik op Select Document en dan Current Passport. Klik op de knop Upload. Er opent nu een pop-up. Klik hierin op Browse en selecteer het bestand van jouw ingescande paspoort. Klik op de knop Upload.
- Klik op Select Document en dan Relationship Certificate. Klik op de knop Upload. Er opent nu een pop-up. Klik hierin op Browse en selecteer het bestand van jouw ingescande BRP-uittreksel Internationaal. Klik op de knop Upload.
- Klik op Select Document en dan Indian Origin Proof. Klik op Select Document en dan het type bewijs van Indiase afkomst (voor stamboomuittreksel klik je op Nativity certificate…). Klik op de knop Upload. Er opent nu een pop-up. Klik hierin op Browse en selecteer het bestand van jouw ingescande bewijs van Indiase afkomst. Klik op de knop Upload.
- Zijn er voor jouw OCI card meerdere documenten van toepassing? Upload deze dan op dezelfde manier. Sommige opties staan niet in het lijstje, dus selecteer gewoon de beschrijving die het meest in de buurt komt. Ze kijken uiteindelijk toch wel naar alle documenten die je hebt geüpload.
- Controleer goed of je alle bestanden hebt geüpload.
- De website is heel klunzig gemaakt, dus zitten de twee knoppen vaak verstopt onder de oranje balk onderaan de website. Als je klaar bent met uploaden, moet je op de linkerknop klikken. De rechterknop is namelijk om het scherm te sluiten. In dat geval moet je opnieuw inloggen om verder te gaan.
- Nu krijg je een scherm om het formulier te genereren. Klik op deze knop en sla de pdf op. Als het goed is, krijg je ook een e-mail met deze pdf. Sommige mensen ontvangen echter geen e-mail, dus sla het maar liever goed op.
Stappenplan aanvraag OCI card
Het uploaden van de bestanden…
Stappenplan aanvraag OCI card
Op naar het kantoor van VFS Global…
- Maak een afspraak bij VFS Global. Ga hiervoor naar de VFS Global website, maak een account aan door op I don’t have an account te klikken, de velden in te vullen, het vinkje te selecteren en op de knop Register te klikken. Je krijgt nu een e-mail om jouw account te verifiëren. Klik op de link ActivateAccount. Log in op de website met jouw e-mailadres en het wachtwoord dat je hebt aangemaakt.
- Klik op de knop Start New Booking.
- Kies het VFS Global kantoor waar je jouw OCI card aanvraag wilt indienen.
- Selecteer de subcategorie OCI application. Je krijgt nu te zien wat de eerstvolgende datum is waarop je jouw afspraak kunt inplannen. Klik op de knop Continue.
- Vul jouw gegevens in zoals je ook in jouw online OCI-registratie hebt gedaan. Klik op de knop Save. Als je voor meerdere mensen tegelijk de aanvraag wilt indienen, kun je hier op de knop Add another applicant klikken, de andere persoons gegevens invullen en op de knop Save klikken. Voeg niet teveel personen toe, want bij 3 of meer personen zijn er minder datums beschikbaar voor het maken van de afspraak. Klik op de knop Continue.
- Klik op Generate OTP. Je krijgt nu een code op jouw e-mailadres. Vul deze code in op de website. Klik op de knop Continue.
- Selecteer de datum en het tijdstip waarop je jouw afspraak op het kantoor van VFS Global wilt inplannen. Klik op de knop Continue. Controleer de gegevens en bevestig deze. Nu ontvang je een e-mail met de afspraakbevestiging.
- Bereid je voor op de afspraak bij VFS Global en organiseer de documenten
- Print de afspraakbevestiging uit.
- Print het ingevulde online OCI-registratieformulier uit (in kleur, vanwege de foto).
- Print voor de zekerheid de OCI-checklist uit. Er zijn verschillende versies op het internet. Ze hebben de checklist onlangs vernieuwd. Zie deze website voor de laatste informatie en versies m.b.t. de OCI card services van VFS Global.
- Print voor de zekerheid het declaratieformulier uit.
- Print voor de zekerheid het Additional Particulars Form uit (dit is nodig indien van toepassing en indien de OCI card aanvraag voor een minderjarige is).
- Maak een kopie van alle ondersteunende documenten. Maak een set originelen en een set kopieën. De originelen willen ze aan de balie zien en geven ze mee terug. De kopieën lever je in. Let op!: Lever geen originelen in, anders krijg je ze nooit meer terug.
- Zorg ervoor dat er genoeg geld op je rekening staat. Na het indienen moet je meteen betalen. De huidige kosten voor de OCI card zijn €251,51 (laatst bijgewerkt op 15-11-2022). Je kunt ervoor kiezen om de OCI card naar jouw woonadres te laten opsturen of het op het VFS Global kantoor te komen ophalen. Aangetekend laten opsturen kost zo’n €15 of €25 extra, ophalen is gratis.
- Volg de afspraak op en wees op tijd bij het kantoor van VFS Global. Op jouw beurt zal de baliemedewerker je door het proces begeleiden. In principe is het zo dat de baliemedewerker jouw documenten controleert, eventueel wat vragen stelt ter verduidelijking, je wat papieren moet ondertekenen en je moet betalen. Daarna word je via e-mail en sms op de hoogte gehouden van de status van jouw aanvraag. Ontvang je geen notificatie? Bekijk dan de status op de OCI-website. Hiervoor heb je alleen jouw OCI aanvraagnummer en paspoortnummer nodig.
Soms komt het voor dat ze aan de balie het online formulier of een document afkeuren. Dit kan zelfs al als er één spelfout in staat (vandaar dat ik het controleren bij het invullen van het formulier zo benadrukte). In dat geval is het de vraag of de baliemedewerker wil wachten en je even later terugkomt met het gecorrigeerde formulier (er staat daar een computer en ze kunnen daar jouw formulier uitprinten) of dat je een nieuwe afspraak moet maken en een andere keer moet terugkomen. Over het algemeen komt dit alleen voor als je jouw zaken niet goed hebt gecontroleerd of iets bent vergeten mee te nemen.
Ben je blij met deze informatie en draag jij het delen van dit soort informatie een warm hart toe? Jouw bijdrage is van harte welkom!
Het bedrag gaat met name naar de onkosten die voor de gratis diensten van HindoeDharma.nl worden gemaakt, zoals kosten voor boeken, webhosting, technische applicaties e.d.
Ook wordt mede van dit geld regelmatig boodschappen en warme maaltijden uitgedeeld aan minderbedeelden als vorm van karma yoga voor de samenleving.