Wakker worden
Elke ochtend nemen we even de tijd om bewust te voelen welke bijzondere energie er in onze handen zit. Een energie die we van het Goddelijke hebben ontvangen en die ons helpt liefde, harmonie, eenheid en verbondenheid te verspreiden. Het is diezelfde energie waarmee we iets goeds kunnen doen voor de wereld om ons heen: door te ondersteunen, kennis te delen en ruimte te maken voor positieve veranderingen.
Met deze intentie en gedachte openen we onze handen, kijken we erin en reciteren we de volgende mantra:
ॐ कराग्रे वसते लक्ष्मी करमध्ये सरस्वती।
करमूले स्थिरा गौरी प्रभाते करदर्शनम्॥
ॐ karāgre vasate lakṣmī karamadhye sarasvatī.
karamūle sthirā gaurī prabhāte karadarśanam.
Op de toppen van de handen (vingers) woont Lakshmi, in het midden (palm) resideert Sarasvati; aan de basis (pols) zit Gauri. Kijk aandachtig naar hen in de ochtend.
Uit bed stappen
Door stil te staan bij de grond onder onze voeten, eren we Moeder Aarde en alles wat zij ons schenkt. We voelen dankbaarheid voor haar rijkdom, die ons voedt en draagt, en voor de schoonheid die ons elke dag omringt. Dit bewustzijn helpt ons om met aandacht en respect voor de aarde te zorgen, en herinnert ons eraan dat het onze verantwoordelijkheid is haar te beschermen en lief te hebben.
Met deze intentie en gedachte vouwen we onze handen in namaste-houding en reciteren we de volgende mantra:
ॐ समुद्रवसने देवी पर्वतस्तनमण्डले।
विष्णुपत्नी नमस्तुभ्यं पादस्पर्शम् क्षमस्व मे॥
ॐ samudra-vasane devī parvata-stana-maṇḍale.
viṣṇupatnī namastubhyaṃ pāda-sparśam kṣamasva me.
O godin die gekleed is in de oceanen en de bergen als borsten heeft. O echtgenote van Vishnu, ik buig eerbiedig voor u. Vergeef me dat ik u met mijn voeten aanraak.
Een douche of bad nemen
Wanneer we een douche of bad nemen, staan we even stil bij de heilige rivieren Ganga, Yamuna, Godavari, Sarasvati, Narmada, Sindhu en Kaveri. We nodigen hun spirituele aanwezigheid uit om in het water bij ons te zijn, zodat we ons kunnen reinigen en nieuwe kracht kunnen vinden. Dit herinnert ons aan de bijzondere kracht van deze rivieren en aan onze verantwoordelijkheid om met respect om te gaan met de natuurlijke bronnen die ons leven ondersteunen.
Met deze intentie en gedachte vouwen we onze handen in namaste-houding en reciteren we de volgende mantra:
ॐ गंगे च यमुने चैव गोदावरी सरस्वती।
नर्मेदे सिन्धु कावेरी जलेऽस्मिन सन्निधिम कुरु॥
ॐ gaṃge ca yamune caiva godāvarī sarasvatī.
narmade sindhu kāverī jale’smin sannidhim kuru.
O Ganga, Yamuna, Godavari, Sarasvati, Nirmada, Sindhu, Kaveri; kom in dit water bijeen.
Aankleden of omkleden
Als we ons aankleden of omkleden, staan we stil bij de bescherming die goede kleding en sieraden bieden tegen kou, hitte en andere weersomstandigheden, en hoe ze bijdragen aan ons welzijn en zelfrespect. Het herinnert ons eraan om met dankbaarheid en aandacht om te gaan met wat ons helpt ons veilig en waardig te voelen.
Met deze intentie en gedachte vouwen we onze handen in namaste-houding en reciteren we de volgende mantra:
ॐ शीतवातोष्णसम्त्रानं लज्जया रक्षनं परं।
देहालंकरणं भद्रं सुवस्त्रं धारयाम्यहम्॥
ॐ śīta-vātoṣṇa-samtrānaṃ lajjayā rakṣanaṃ paraṃ.
dehā-laṃkaraṇaṃ bhadraṃ suvastraṃ dhārayāmyaham.
Ik draag goede kleren, de juiste sieraden voor dit lichaam. Als bescherming van de koude lucht en de hitte en om me te behouden voor de schaamte.
Licht branden
Als we licht branden (of dat nu een diya is of een lamp die we met een schakelaar aanzetten) eren we de verbinding tussen Agni (vuur) en de zon als bronnen van licht en energie. We erkennen hun stralende kracht en geven ons over aan hun helderheid. Dit ritueel herinnert ons eraan hoe belangrijk licht en energie zijn voor ons leven, en nodigt ons uit om in harmonie te zijn met deze natuurlijke krachten. Met dankbaarheid en respect voor het licht dat ons voedt en verlicht.
Met deze intentie en gedachte vouwen we onze handen in namaste-houding en reciteren we de volgende mantra:
ॐ अग्निर्ज्योतिर्ज्योतिरग्निः स्वाहा।
सूर्यो ज्योतिर्ज्योतिः सूर्यः स्वाहा।
अग्निर्वर्चो ज्योतिर्वर्चः स्वाहा।
सूर्यो वर्चो ज्योतिर्वर्चः स्वाहा।
ज्योतिः सूर्यः सूर्यो ज्योतिः स्वाहा।
ॐ agnirjyotirjyotiragniḥ svāhā.
sūryo jyotirjyotiḥ sūryaḥ svāhā.
agnirvarco jyotirvarcaḥ svāhā.
sūryo varco jyotirvarcaḥ svāhā.
jyotiḥ sūryaḥ sūryo jyotiḥ svāhā.
Agni is licht, licht is Agni. Ik geef me eraan over.
De zon is licht, licht is de zon. Ik geef me eraan over.
Agni is schitterend, licht is schitterend. Ik geef me eraan over.
De zon is schitterend, licht is schitterend. Ik geef me eraan over.
Ik geef me over aan het licht van de zon en de zon van het licht.
Surya namaskara: Zonnegroet
Als we ’s ochtends de gordijnen openen en voor het eerst de zon zien, nemen we even de tijd om stil te staan bij de belangrijke rol die de zon in ons leven speelt. Elk van deze 12 mantra’s is gericht op één van de twaalf kwaliteiten van de zon en nodigt ons uit om met dankbaarheid en respect te leven. De zon is de bron van leven en energie die ons verwarmt, voedt en verlicht. Door deze mantra’s te reciteren, erkennen we de kracht en zegeningen van de zon en worden we eraan herinnerd om in harmonie te zijn met de natuurlijke ritmes en energieën om ons heen.
Met deze intentie en gedachte vouwen we onze handen in namaste-houding en reciteren we de volgende mantra’s:
ॐ मित्राय नमः। ॐ रवये नमः। ॐ सूर्याय नमः। ॐ भानवे नमः। ॐ खगाय नमः। ॐ पुष्णे नमः। ॐ हिरण्यगर्भाय नमः। ॐ मरीचये नमः। ॐ आदित्याय नमः। ॐ सवित्रे नमः। ॐ अर्काय नमः। ॐ भास्कराय नमः। ॐ श्री सवित्रिसूर्यनारायणाय नमः॥
ॐ mitrāya namaḥ. ॐ ravaye namaḥ. ॐ sūryāya namaḥ. ॐ bhānave namaḥ. ॐ khagāya namaḥ. ॐ puṣṇe namaḥ. ॐ hiraṇya-garbhāya namaḥ. ॐ marīcaye namaḥ. ॐ ādityāya namaḥ. ॐ savitre namaḥ. ॐ arkāya namaḥ. ॐ bhāskarāya namaḥ. ॐ śrī savitri-sūrya-nārāyaṇāya namaḥ.
Ik buig tot degene die mijn vriend is, die de oorzaak voor verandering is, die iedereen in activiteit aandrijft, die de vorm van licht is, die in de lucht beweegt, die iedereen voedt, die alles bevat, die stralen bezit, die de zoon van Aditi is, die alles produceert, die geschikt is om vereerd te worden, die de oorzaak van glans is.
Ochtendgebed
Aan het begin van de dag herinneren we ons eraan dat het Goddelijke de kern is van ons bestaan en overal om ons heen aanwezig is. Deze mantra nodigt ons uit om het Goddelijke in elke ontmoeting en situatie te zien en te waarderen, met een open hart en het diepe besef van heilige aanwezigheid in het alledaagse. Zo inspireert deze mantra ons om met dankbaarheid en toewijding onze dag te beginnen en te leven.
Met deze intentie en gedachte staan we voor ons altaar, vouwen we onze handen in namaste-houding en reciteren we de volgende mantra:
ॐ त्वमेव माता च पिता त्वमेव।
त्वमेव बन्धुश्च सखा त्वमेव॥
त्वमेव विद्या द्रविणं त्वमेव।
त्वमेव सर्वं मम देवदेव॥
ॐ tvameva mātā ca pitā tvameva.
tvameva bandhuśca sakhā tvameva.
tvameva vidyā draviṇaṃ tvameva.
tvameva sarvaṃ mama deva-deva.
U bent mijn moeder, u bent mijn vader.
U bent mijn vriend, u bent mijn metgezel.
U bent kennis, u bent rijkdom.
U bent alles, o mijn God des Goden.
(bron: Pandava Gita 27)
Bewustzijnsgebed
Als we bewust de dag ingaan, herinnert deze mantra ons eraan om elke gedachte, elk woord en elke daad aan het Goddelijke toe te vertrouwen. Met volledige overgave en toewijding schenken we alles aan Narayana (de bestemming van de mens), en daarmee erkennen we de goddelijke aanwezigheid in alles wat we doen. Dit gebed nodigt ons uit om met meer aandacht te leven, en moedigt ons aan om bewust goede gedachten te koesteren, woorden te spreken en daden te verrichten.
Met deze intentie en gedachte staan we voor ons altaar, vouwen we onze handen in namaste-houding en reciteren we de volgende mantra:
ॐ कायेन वाचा मनसेंद्रियैर्वा
बुध्यात्मना वा प्रकृतेः स्वभावात्।
करोमि यद्यत् सकलं परस्मै
नारायणायेति समर्पयामि॥
ॐ kāyena vācā manaseṃdriyairvā
budhyātmanā vā prakṛteḥ svabhāvāt.
karomi yadyat sakalaṃ parasmai
nārāyaṇāyeti samarpayāmi.
Wat ik ook doe, hetzij met mijn lichaam, spraak, geest of zintuigen. Hetzij met mijn persoonlijke kennis of natuurlijke aanleg. Ik draag alles over en geef het volledig over aan de hoogste goddelijke Narayana (de woonplaats van de mensheid).
Eenheidsgebed
In een wereld waarin we in essentie met elkaar verbonden zijn, herinnert deze mantra ons eraan om geen haat te dragen, niet tussen broers en zussen, en zeker niet tussen mensen onderling. Ze nodigt ons uit om met goed gedrag en een oprechte belofte altijd vriendelijke en positieve woorden te spreken. Zo kunnen we samen een wereld creëren waarin vrede, respect en eenheid centraal staan. Door vriendelijkheid en liefdevolle communicatie te kiezen, dragen we bij aan een harmonie die alle grenzen overstijgt.
Met deze intentie en gedachte vouwen we onze handen in namaste-houding en reciteren we de volgende mantra:
ॐ मा भ्राता भ्रातरं द्विक्षण, मास्वसारामुतास्वासा।
सम्येचासव्रता भूत्वा, वाचं वदत भद्रया॥
ॐ mā bhrātā bhrātaraṃ dvikṣaṇa, mā-svasārāmutāsvāsā.
samyecāsavratā bhūtvā, vācaṃ vadata bhadrayā.
Laat geen broer zijn broer haten. Laat geen zus haar zus haten. Mogen zij met goed gedrag en een verbindende belofte altijd vriendelijke en gunstige woorden spreken.
Vredesgebed
Op ons spirituele pad herinnert deze mantra ons aan de reis van het onware naar het ware, van duisternis naar licht, en van sterfelijkheid naar onsterfelijkheid. Ze nodigt ons uit om ons te bevrijden van illusies en beperkingen, en om steeds dichterbij de diepere waarheid en verlichting te komen. Met de krachtige afsluiting van “vrede, vrede, vrede” worden we uitgenodigd om innerlijke en uiterlijke rust te omarmen, zodat complete vrede ons pad begeleidt en onze wereld “heler” maakt.
Met deze intentie en gedachte vouwen we onze handen in namaste-houding en reciteren we de volgende mantra:
ॐ असतो मा सद्गमय।
तमसो मा ज्योतिर्गमय।
मृत्योर्मा अमृतं गमय।
ॐ शान्तिः शान्तिः शान्तिः॥
ॐ asato mā sadgamaya.
tamasomā jyotir gamaya.
mrityormā amritam gamaya.
ॐ śānti śānti śāntiḥ.
Leid mij van het onware naar het ware, leid mij van duisternis naar licht, leid mij van de dood naar onsterfelijkheid. Vrede, vrede, vrede.
Gebed voor het eten
Bij het begin van onze maaltijd herinnert deze mantra ons eraan dat alles wat we doen verbonden is met het Goddelijke, met Brahman als de essentie van alles. De gietlepel, het offer, het vuur en de handeling zelf zijn allemaal uitingen van Brahman. Dit gebed nodigt ons uit om bewust te zijn van de heiligheid in onze daden en om met goedheid en toewijding elke handeling te verrichten. Zo worden onze dagelijkse handelingen een stap op het pad naar eenheid met het Goddelijke.
Met deze intentie en gedachte vouwen we onze handen in namaste-houding en reciteren we de volgende mantra:
ॐ ब्रहमार्पणं ब्रह्महविर्ब्रह्माग्नौ ब्रह्मणाहुतम्।
ब्रह्मैव तेन गन्तव्यं ब्रह्मकर्मसमाधिना॥
ॐ brahmārpaṇaṃ brahma-havir-brahmāgnau brahmaṇāhutam.
brahmaiva tena gantavyaṃ brahma-karma-samādhinā.
De gietlepel is Brahman, het offer is Brahman. Het wordt door Brahman geofferd in het vuur van Brahman. De bestemming die door het opofferen van onze karma aan Brahman bereikt moet worden, is ook Brahman.
Gebed voor het studeren
Voordat we beginnen met studeren, richten we ons met deze mantra tot Sarasvati, de godin van kennis, kunst en wijsheid. We vragen om haar zegen en begeleiding, zodat we succesvol mogen zijn in het vergaren van kennis. Dit gebed nodigt ons uit om met toewijding en vertrouwen te leren, en herinnert ons eraan hoe waardevol het is om groei en vervulling te vinden in ons leerproces.
Met deze intentie en gedachte vouwen we onze handen in namaste-houding en reciteren we de volgende mantra:
ॐ सरस्वती नमस्तुभ्यं वरदे कामरूपिणी।
विद्यारम्भं करिष्यामि सिद्धिर्भवतु मे सदा॥
ॐ sarasvatī namas-tubhyaṃ varade kāmarūpiṇī.
vidyārambhaṃ kariṣyāmi siddhir-bhavatu me sadā.
O Sarasvati, ik begroet u, die de vervuller is van mijn wensen. Ik start met studeren met het gebed dat ik altijd succesvol mag wezen in het vergaren van kennis.
Gebed voor het werken
Als we aan het werk gaan, richten we ons met deze mantra tot Ganesha, de god van wijsheid en succes die obstakels wegneemt. We vragen om zijn zegen, zodat onze inspanningen vrij mogen zijn van hindernissen en met vertrouwen kunnen verlopen. Deze mantra herinnert ons eraan dat we met Ganesha’s steun onze doelen kunnen bereiken, stap voor stap en zonder belemmeringen.
Met deze intentie en gedachte vouwen we onze handen in namaste-houding en reciteren we de volgende mantra:
ॐ वक्रतुण्ड महाकाय सूर्यकोटि समप्रभ।
निर्विघ्नं कुरु मे देव सर्वकार्येषु सर्वदा॥
ॐ vakratuṇḍa mahākāya sūryakoṭi samaprabha.
nirvighnaṃ kuru me deva sarvakāryeṣu sarvadā.
O god met de kromme slurf, met het grote lichaam, stralend als duizenden zonnen, zegen mij met vrijheid van obstakels en hindernissen in al mijn werkzaamheden en altijd.
Gebed voor vergeving
Wanneer we ons hart openen, nodigt deze mantra ons uit om vergeving te vragen voor alles wat we, bewust of onbewust, verkeerd hebben gedaan. Of het nu gaat om onze woorden, daden, zintuigen of gedachten, we vragen met nederigheid om genade en vergeving. Dit gebed herinnert ons eraan om met vriendelijkheid naar onszelf te kijken en om te groeien in bewustzijn, met het verlangen om in het vervolg meer liefdevol en zorgvuldig te handelen.
Met deze intentie en gedachte vouwen we onze handen in namaste-houding en reciteren we de volgende mantra:
ॐ करचरण कृतं वाक्कायजं कर्मजं वा।
श्रवणनयनजं वा मानसं वापराधम्॥
विहितमविहितं वा सर्वमेतत्क्षमस्व।
जय जय करुणाब्धे श्रीमहादेवशम्भो॥
ॐ karacaraṇa kṛtaṃ vākkāyajaṃ karmajaṃ vā.
śravaṇanayanajaṃ vā mānasaṃ vāparādham.
vihitamavihitaṃ vā sarvametatkṣamasva.
jaya jaya karuṇābdhe śrī-mahā-deva-śambho.
O Allerhoogste, wees genadig en vergeef mijn incorrecte activiteiten die ik bewust of onbewust heb verricht – hetzij middels mijn actiezintuigen (tong, handen, voeten, geslachtsdelen en anus) of mijn waarnemende zintuigen (oren, huid, ogen, tong en neus). Glorie aan de oceaan der vriendelijkheid, Shambhu!
Avondgebed
Aan het einde van de dag brengt deze mantra een diepe wens voor het welzijn van iedereen. Ze nodigt ons uit om te hopen dat iedereen gelukkig mag zijn, vrij van ziekte, en om het goede in elkaar te zien. Met de drie keer herhaalde wens voor vrede herinnert ze ons aan het belang van innerlijke en uiterlijke rust, en aan het gezamenlijke verlangen naar een wereld waarin iedereen in harmonie en geluk leeft.
Met deze intentie en gedachte vouwen we onze handen in namaste-houding en reciteren we de volgende mantra:
ॐ सर्वे भवन्तु सुखिनः सर्वे सन्तु निरामयाः।
सर्वे भद्राणि पश्यन्तु मा कश्चिद्दुःखभाग्भवेत्।
ॐ शान्तिः शान्तिः शान्तिः॥
ॐ sarve bhavantu sukhinaḥ sarve santu nirāmayāḥ.
sarve bhadrāṇi paśyantu mā kaścidduḥkhabhāgbhavet.
ॐ śāntiḥ śāntiḥ śāntiḥ.
Mogen allen gelukkig zijn, mogen allen vrij zijn van ziekte.
Mogen allen goedheid zien, moge niemand lijden.
Vrede, vrede, vrede.
Gebed voor het slapen gaan
Voordat de dag ten einde komt, nodigt deze mantra uit om te denken aan Rama, Skanda, Hanuman, Garuda en Bhima. Door hun bescherming en zegen te vragen, creëren we ruimte voor een rustige en vredige slaap, vrij van kwellende dromen. Dit gebed herinnert ons eraan dat spirituele toewijding ook in onze rusttijd helpt om innerlijke kalmte en welzijn te vinden.
Met deze intentie en gedachte vouwen we onze handen in namaste-houding en reciteren we de volgende mantra:
ॐ रामं स्कन्दं हनुमन्तं वैनतेयं वृकोदरं।
शयने यः स्मरेन्नित्यम् दुस्वप्न-स्तस्यनश्यति॥
ॐ rāmaṃ skandaṃ hanumantaṃ vainateyaṃ vṛkodaraṃ.
śayane yaḥ smarennityam dusvapna-stasyanaśyati.
Degene die dagelijks voor het slapen gaan aan Rama, Skanda (Subrahmanya), Hanuman, Vainateya (Garuda) en Bhima denkt, zal een vredige slaap hebben zonder kwellende dromen.