Wil je een OCI card aanvragen zonder de hoge kosten van een tussenpersoon? Wil je liever zelf de OCI card aanvragen? Lees hier hoe je jouw aanvraag soepel en zonder problemen kunt laten verlopen.
- Wat is een OCI card?
- Waarom een OCI card aanvragen?
- Wie komt in aanmerking voor een OCI card?
- Wanneer kom je niet in aanmerking voor een OCI card?
- Hoe werkt het aanvragen van de OCI card?
- Welke documenten heb je nodig?
- Belangrijke aandachtspunten
- Kosten voor de OCI card
- Zelf doen of tussenpersoon inschakelen?
- Stappenplan aanvragen OCI card
- Hulp nodig bij het aanvragen van de OCI card?
Wat is een OCI card?
Een OCI card is een soort permanente verblijfsvergunning voor India. Het staat voor “Overseas Citizen of India” en geeft mensen met Indiase roots (en hun wettelijke partners) het recht om voor altijd in India te wonen, werken of studeren. Uiteraard hoef je als OCI card holder niet per se in India te wonen of verblijven. Je kunt het ook als levenslang visum gebruiken, bijvoorbeeld als je vaak naar India reist. Met een OCI card heb je bijna dezelfde rechten als een Indiaas burger, maar je mag bijvoorbeeld niet stemmen, politieke functies bekleden, voor de overheid werken of landbouwgrond kopen.
Waarom een OCI card aanvragen?
Een OCI card aanvragen kan handig zijn als je verbonden wilt blijven met India zonder je huidige nationaliteit te verliezen. Zelfs als je niet heel nauwe banden hebt met India, kan de kaart voordelen bieden, zoals gemakkelijker sparen, beleggen en investeren in India, waar vaak hogere rentetarieven en rendementen zijn. Ook mag je met een OCI card in India werken of er zaken doen. Verder kan India een goed alternatief zijn als je ooit besluit Nederland te verlaten of als je in een warm land wilt overwinteren.
Wie komt in aanmerking voor een OCI card?
Bijna iedereen met Indiase roots komt in aanmerking voor een OCI card. Ook als je minimaal 2 jaar wettelijk getrouwd bent met een Indiaas burger of iemand van Indiase afkomst met een OCI card, kun je een OCI card voor jezelf aanvragen. De basisregels zijn:
- Maximaal de 4e generatie vanaf India: in de basis geldt dat je met overheidsdocumenten moet kunnen aantonen dat één van jouw ouders, grootouders of overgrootouders in India was geboren.
- Tot de 6e generatie voor Nederlandse burgers van Surinaams-Hindoestaanse afkomst: Als je Surinaams-Hindoestaans Nederlands burger bent, geldt dat je met overheidsdocumenten moet kunnen aantonen dat één van jouw ouders, grootouders, overgrootouders, betovergrootouders of oudbetovergrootouders in India was geboren.
Belangrijk: Als je een OCI card hebt op basis van een huwelijk en je gaat scheiden, verlies je het recht op de OCI card en moet je deze zelf annuleren en inleveren.
Wanneer kom je niet in aanmerking voor de OCI card?
Je komt niet in aanmerking voor de OCI card als:
- Jij, jouw partner of een van jouw voorouders (geboren na 1950) in Pakistan of Bangladesh is geboren.
- Jij, jouw partner of een van jouw ouders buiten India in de militaire dienst zit of heeft gezeten.
- Jij, jouw partner of een van jouw ouders een beroep heeft met conflicterende belangen ten opzichte van India (zoals een diplomatenfunctie of een andere hogere functie bij de overheid).
- Er een aanklacht of rechtszaak tegen jou loopt, of je betrokken bent bij criminele activiteiten, terrorisme, of andere zaken die de nationale veiligheid van India bedreigen.
Hoe werkt het aanvragen van de OCI card?
Volg deze eenvoudige stappen om zelf je OCI card aan te vragen:
- Voorbereiding: Verzamel alle benodigde documenten, zoals je paspoort, een BRP-uittreksel voor internationaal gebruik, een bewijs van Indiase afkomst en 4 pasfoto’s conform de Indiase paspoortregels. Werk je? Dan heb je ook een (engelstalige) werkgeversverklaring nodig of, als je ondernemer bent, een engelstalig KvK-uittreksel voor officieel gebruik.
- Documenten scannen: Scan de documenten in een goed leesbare kwaliteit, maar zorg dat elk bestand niet groter is dan 1 MB. Scan ook je pasfoto (maximaal 1000 x 1000 pixels) en handtekening (ratio 1:3, zoals 750 pixels breed en 250 pixels hoog) in.
- Online aanvraag: Ga naar de officiële OCI-website, vul het aanvraagformulier in en upload je gescande documenten.
- Afspraak maken: Maak een account aan op de website van VFS Global en plan een afspraak in bij een VFS Global-kantoor. Kies voor “non-visa application” als afspraakcategorie.
- Indienen: Ga op de afgesproken tijd naar het VFS Global-kantoor, dien je documenten in, geef je biometrische gegevens (zoals vingerafdrukken) en betaal de aanvraagkosten.
- Aanvraag volgen: Gebruik jouw paspoortnummer en het referentienummer dat je krijgt om de status van je aanvraag online te checken. Dit kan via de officiële OCI-website bij Status Enquiry. Het referentienummer staat op jouw ingevulde OCI-aanvraagformulier, aan de zijkant van de tabel met gegevens.
Welke documenten heb je nodig?
Hier is een overzicht van de documenten die je nodig hebt voor het aanvragen van een OCI card.
Standaard heb je nodig:
- Ingevuld online OCI-registratieformulier (deel A en B)–> print de door het systeem gegenereerde pdf uit
- 4 pasfoto’s conform de Indiase paspoortregels.
- Paspoort (moet nog minstens 180 dagen geldig zijn) + kopie
- BRP-uittreksel Internationaal (niet ouder dan 6 maanden, met de namen van beide ouders)
- Bewijs van Indiase afkomst
- Kopie paspoort echtgenoot/echtgenote
- Werkgeversverklaring (als je in loondienst bent) of KvK-uittreksel (als je ondernemer bent), engelstalig
- Declaratieformulier (te downloaden van de VFS Global website)
- Declaratieformulier geen bezit van voter ID of ration card (te downloaden van de VFS Global website)
- ‘Geen bezwaar’ brief van werkgever uitgeprint op briefpapier werkgever (voor overheidsmedewerkers)*
Aanvullende documenten
Het bewijs van Indiase afkomst kan per persoon verschillen. Daarnaast zijn soms andere aanvullende documenten nodig.
- Surinaams-Hindoestaanse afkomst:
- Stamboomuittreksel met apostillestempel (je mag de stamboomuittreksel van een ouder, broer of zus gebruiken als jullie officieel gerelateerd zijn en dezelfde voorouders hebben). Aan te vragen bij het Centrum voor Burgerzaken in Paramaribo (neem hiervoor een kopie paspoort mee), óók als je buiten Suriname bent geboren (in dat geval heb je ook een geboorteakte nodig).
- Engelse vertaling van het stamboomuittreksel door een beëdigde vertaler in Suriname, ook voorzien van apostillestempel.
- Voormalig Indiaas burger:
- Meest recente oude Indiaas paspoort
- Surrender certificate, renunciation certificate of deemed surrender certificate van het meest recente oude Indiase paspoort
- Eén van je ouders, grootouders of overgrootouders is in India geboren:
- Indiaas paspoort, Indiase geboorteakte, school/college leaving certificate of domicile certificate
- Jouw echtgenoot/echtgenote is van Indiase afkomst (minstens 2 jaar wettelijk getrouwd):
- Geapostilleerde huwelijksakte voor internationaal gebruik (apostille kun je halen bij de lokale rechtbank van de gemeente waar het huwelijk is voltrokken)
- Paspoort van de partner
- OCI card (indien van toepassing) van de partner
- Bewijs van Indiase afkomst van de partner (bijvoorbeeld Indiaas paspoort, oud Indiaas paspoort met surrender certificate/renunciation certificate/deemed surrender certificate, of geapostilleerde stamboomuittreksels).
- Verblijfsvergunning van de partner (indien van toepassing).
- BRP-uittreksel of geboorteakte voor internationaal gebruik, met daarop de namen van beide ouders.
- Aanvraag voor een minderjarige:
- ‘Geen bezwaar’-brief ondertekend door beide ouders (te downloaden van de VFS Global website)
- Paspoorten van beide ouders
- OCI cards van beide ouders (indien van toepassing)
- Verblijfsvergunningen van beide ouders (indien van toepassing)
Zorg ervoor dat je alle benodigde documenten klaar hebt voordat je met je aanvraag begint.
Tip: Vraag je BRP-uittreksel op het laatst aan, want dit is het document met de kortste geldigheidsduur.
~
‘Geen bezwaar’-brief voor overheidsmedewerkers
*Werk je voor de overheid? Dan heb je een ‘geen bezwaar’-brief nodig van je werkgever. Vraag deze aan bij je leidinggevende of HR. Niet elke overheidsinstelling weet van deze regel, dus het kan helpen om even uit te leggen waarom je dit nodig hebt. Je kunt zeggen dat je een OCI card wilt aanvragen, wat een levenslang visum voor India is en ook geldt als een permanente verblijfsvergunning. De Indiase overheid wil gewoon zeker weten dat er geen problemen zijn met je huidige werk en dat je werkgever geen bezwaar heeft.
Zonder deze brief kun je als overheidsmedewerker geen OCI card aanvragen. Maak dus duidelijk dat dit een standaard onderdeel is van de aanvraag en dat het geen extra kosten of verplichtingen voor je werkgever met zich meebrengt. Door dit goed uit te leggen, maak je het makkelijker voor je werkgever om je te helpen.
De brief moet op het briefpapier van de werkgever worden geprint en in het Engels zijn. Een voorbeeldtekst is:
To The Consulate General of India, The Hague
To whom it may concern,
Please be advised that [naam organisatie] has no objection for our [naam afdeling en eventuele functiebeschrijving, bijv. “HR department, responsible for employee management”] employee [jouw volledige naam] to apply for an OCI.
[Plaats, datum]
[Naam]
[Functie]
[Handtekening]
Belangrijke aandachtspunten
Neem deze belangrijke aandachtspunten goed door voordat je begint met het invullen van het online formulier.
- Consistentie van documenten:
- Zorg ervoor dat alle documenten dezelfde informatie bevatten.
- Controleer op spelling- en typfouten.
- Laat documenten met fouten corrigeren om vertragingen of afwijzingen te voorkomen.
- Nauwkeurigheid bij invullen formulieren:
- Vul het OCI-registratieformulier nauwkeurig in, precies zoals de informatie in je documenten.
- Let op dat je paspoortnummer nullen (0) bevat, geen letter ‘o’.
- Gebruik geen speciale tekens in adresvelden, om problemen te voorkomen.
- Gehuwde vrouwen vullen de achternaam in die op de BRP staat. Dit is meestal de meisjesnaam.
- Handtekening jonge kinderen
- Is het kind te jong om een handtekening te zetten? Dan moet er een linker duimafdruk van het kind worden geüpload. (In het paspoort van het kind staat vermeld of het kind inderdaad te jong is om een handtekening te zetten of niet.)
- Veranderingen in persoonsgegevens:
- Bij een wijzigingsverzoek moet je je OCI card inleveren bij VFS Global.
- Je OCI card is 2-3 maanden weg, dus je kunt tijdelijk niet naar India reizen.
- Bij wijzigingen zoals een nieuw paspoort, adreswijziging of naamswijziging, gebruik de optie ‘OCI Miscellaneous’.
- Voeg je huidige OCI card, paspoort en bewijs van wijziging toe.
- Sommige wijzigingen zijn gratis, andere kosten een kleine vergoeding.
- Let op bij aanvraag op basis van partners documenten Indiase afkomst:
- Hoewel de officiële regels toestaan dat je een OCI card aanvraagt op basis van de documenten van je partner, gaat VFS Global hier vaak anders mee om als je zelf ook van Indiase afkomst bent. In dat geval eisen de medewerkers van VFS Global vaak dat je de OCI card aanvraagt op basis van jouw eigen bewijs van Indiase afkomst. Mijn ervaring is dat dit vooral gebeurt bij VFS Global Den Haag en dat je op hun kantoor in Amsterdam meer kans maakt op acceptatie. Om gedoe en afwijzing te voorkomen, is het verstandig om altijd je eigen bewijs van Indiase afkomst te gebruiken.
- Vul alleen verplichte velden in:
- Geef niet meer informatie of documenten dan nodig is. Je wilt niet teveel aandacht trekken. Dit kan namelijk leiden tot aanvullende vragen, een gesprek bij de ambassade of zelfs afwijzing van je OCI-aanvraag.
Kosten voor de OCI card
Hier vind je een indicatie van de kosten van de OCI card:
- Aanvraagkosten OCI card via VFS Global: €272,51 (voor Nederlandse burgers die in Nederland wonen) – Er staat ook ergens op de VFS Global website dat het €297,51 kost, dus mogelijk komt er een prijsverhoging aan.
- Extra kosten:
- 4 pasfoto’s conform normen Indiaas paspoort:
- Bij VFS Global: €6
- Bij een pasfotograaf: €10-20
- Bij Kruidvat (afdruk van digitale foto): €0,89 per 4 pasfoto’s (op 1 vel van 15 x 15 cm) + €1,79 verwerkingskosten per bestelling
- BRP-uittreksel voor internationaal gebruik: Ongeveer €15
- Nederlands paspoort: Ongeveer €84 (moet nog minstens 6 maanden geldig zijn)
- Geapostilleerd stamboomuittreksel (voor Surinaams-Hindoestaanse afkomst):
- Zelf aanvragen in Suriname: Ongeveer €5
- Via een tussenpersoon: Ongeveer €60
- Geapostilleerde huwelijksakte (als je de OCI card aanvraagt op basis van je partners Indiase afkomst): Ongeveer €41 (€16 voor de akte + €25 voor de apostille)
- Gewaarmerkt KvK-uittreksel (voor ondernemers): €9
- 4 pasfoto’s conform normen Indiaas paspoort:
- Tussenpersoon: Als je een tussenpersoon inschakelt voor de aanvraag, komen daar nog eens €100-€300 extra kosten bij. Je moet nog steeds zelf al de bovenstaande documenten regelen, behalve de papieren uit Suriname.
Je bent dus in totaal minstens €320 kwijt. Afhankelijk van je situatie en of je een tussenpersoon gebruikt, kunnen de totale kosten flink oplopen.
Zelf doen of tussenpersoon inschakelen?
Als je de OCI card via een tussenpersoon aanvraagt, moet je nog steeds alle documenten (behalve soms de papieren uit Suriname) zelf regelen én betaal je €100-€300 extra. Bovendien moet je sowieso zelf naar VFS Global voor het indienen van je aanvraag, omdat je jouw biometrische gegevens moet afgeven. Je betaalt een tussenpersoon dus eigenlijk alleen voor het online invulwerk en eventueel voor het regelen van de stamboompapieren uit Suriname, wat je eenvoudig zelf kunt doen of met de hulp van een familielid of vriend.
Als je echt niemand hebt die de papieren uit Suriname voor jou kan regelen, kun je een tussenpersoon inschakelen. Je hoeft dan alleen een kopie van je paspoort en soms geboorteakte (ongeveer €16) aan te leveren. De tussenpersoon rekent meestal €60 voor de documenten. Ken je geen tussenpersoon? Stuur mij dan een mailtje, dan deel ik contactgegevens van een betrouwbare tussenpersoon die jou kan helpen. Het online invulwerk is een kwestie van een halfuurtje en is heel eenvoudig.
Stappenplan aanvragen OCI card
Volg deze stappen om jouw OCI card aan te vragen:
- Documenten voorbereiden
- Scan je pasfoto, handtekening en andere benodigde documenten. Geen scanner? Gebruik je smartphone met apps zoals Microsoft Lens. Zorg ervoor dat alle bestanden kleiner zijn dan 1 MB.
- Zorg dat de scans voldoen aan de formaat- en bestandseisen (bijvoorbeeld: pasfoto vierkant en maximaal 1000 x 1000 pixels, handtekening ratio 1:3, zoals 750 pixels breed en 250 pixels hoog). Gebruik tools zoals SmallPDF om pdf’s te verkleinen en apps zoals Paint of GIMP om afbeeldingsgroottes aan te passen.
- Registratie op de OCI-website:
- Ga naar de OCI-website en klik op OCI-registration. Volg de stappen op het scherm om verder te gaan (via de groene en blauwe knoppen).
- Klik op Fill New Application.
- Vul de vereiste gegevens in en noteer je Temporary Application ID. Dit is handig als je de aanvraag tijdelijk moet onderbreken. Als je later verder wilt gaan, klik je op Complete Partially-Filled Application in plaats van Fill New Application. Dit bespaart je het werk om alle velden opnieuw in te vullen, hoewel het niet altijd gegarandeerd werkt.
- Vul alles in conform de documenten, gebruik geen speciale tekens en controleer alles goed.
- Upload de foto en handtekening, en volg de stappen op het scherm om verder te gaan.
- Beantwoord alle vragen eerlijk en ga verder om de documenten te uploaden.
- Upload de documenten en klik op de knop Final Submit en vervolgens de knop om een pdf te genereren. Er is niet voor elk document een passend kopje, dus kun je voor die documenten een willekeurige kop kiezen. Zorg ervoor dat je alle documenten uploadt die volgens de checklist nodig zijn. Alleen het registratiedocument en declaratieformulier hoef je niet te uploaden.
- Download de pdf naar je computer en print deze uit in kleur.
- Afspraak bij VFS Global:
- Maak een afspraak via de VFS Global website. Maak eerst een account aan, als je deze nog niet hebt.
- Bereid alle documenten voor. Maak 1 mapje met originele documenten en 1 mapje met kopieën.
- Print de afspraakbevestiging en alle nodige formulieren.
- Indienen van aanvraag:
- Neem alle documenten, kopieën, pasfoto’s en de afspraakbevestiging mee. Zet alles ook op je smartphone en in je e-mail, zodat je alles voor de zekerheid ook digitaal bij de hand hebt.
- Zorg dat je op tijd bent voor je afspraak bij VFS Global.
- De baliemedewerker controleert je documenten en helpt je verder. Als er iets ontbreekt of verkeerd is ingevuld, geeft de medewerker aan wat je moet aanpassen. Je kunt dit ter plekke doen via je smartphone. Bij VFS Global kunnen ze de pdf voor je uitprinten als dat nodig is. Op deze manier hoef je niet een andere keer terug te komen.
- Je moet je biometrische gegevens (vingerafdrukken en een webcamfoto) afgeven bij een baliemedewerker en direct betalen voor de aanvraag.
- Kies of je de OCI card zelf ophaalt of deze laat opsturen naar je adres (€25 extra).
- Volgen van de aanvraag:
- Houd de status van je aanvraag in de gaten via e-mail, sms of de OCI-website. Let op! Soms is de status online niet bijgewerkt, dus als er na 3,5 maand nog steeds staat dat de OCI card niet in Nederland is, bel dan met VFS Global om te vragen wat de huidige status van je aanvraag is.
- Je kunt je OCI card meestal binnen 3-4 maanden ontvangen. Soms ligt de OCI card zelfs al binnen 2 maanden klaar.
Volg dit stappenplan zorgvuldig en bereid je goed voor. Zo kun je zonder problemen je OCI card aanvragen en genieten van de voordelen die het biedt.
Succes met je aanvraag!
Hulp nodig bij het aanvragen van de OCI card?
Heb je toch nog vragen over het aanvragen van de OCI card? Of wil je het online gedoe liever uitbesteden voor een zacht prijsje? Vraag dan mijn dienst aan.
Vond je dit artikel waardevol?
Draag jij het delen van dit soort kennis een warm hart toe? Jouw bijdrage is van harte welkom!
Elke donatie helpt ons om de gratis diensten van HindoeDharma.nl mogelijk te maken. Dit omvat kosten voor boeken, webhosting, technische applicaties en meer.
Daarnaast gebruiken we een deel van de bijdragen om boodschappen en warme maaltijden uit te delen aan minderbedeelden, als onderdeel van onze inzet voor karma yoga en maatschappelijke betrokkenheid.