Met een Indiase bankrekening kun je voordelig sparen, beleggen, investeren en zaken doen in India. In India verdien je minstens 3% spaarrente, 5% met depositosparen en 8% met beleggen. De risico’s zijn laag en voor personen van Indiase afkomst die buiten India wonen en werken, is de winst uit vermogen zelfs belastingvrij. In dit artikel leg ik je meer uit over het openen van een Indiase bankrekening.
Wie mag een Indiase bankrekening openen?
Als jij een NRI (Non-Resident Indian), PIO (Person of Indian Origin) of OCI (Overseas Citizen of India) bent óf het afgelopen boekjaar minstens 182 dagen in India hebt gewoond, mag jij een bankrekening openen in India.
Dit is erg voordelig als je een mooi rendement wilt behalen op jouw spaargeld of bijvoorbeeld kosten wilt besparen tijdens jouw verblijf in India.
Met een Indiase bankrekening ontvang je een fantastische creditrente, kun je voordelig sparen, beleggen en investeren in India én het scheelt jou bank-, wissel- en transactiekosten wanneer je in India bent, iets online uit India bestelt of zaken doet met India.
In principe kom je in India aardig uit de voeten met Maestro, Mastercard of Visa, maar naar mijn ervaring werken deze niet overal en bovendien betaal je er vaak forse abonnements- en transactiekosten voor, waarbij ook de wisselkoers lager is. Zo betaal ik bij ASN Bank zo’n €4 als ik geld weghaal bij een geldautomaat + ongeveer €2,50 aan de Indiase bank van wie de geldautomaat is, terwijl je maar ₹10.000 (zo’n €125) in één keer kunt weghalen. Voeg daar de lagere wisselkoers aan toe en het is gewoon doodzonde van je geld.
Als ik met mijn ASN wereldpas in India betaal, betaal ik €0,30 extra per betaling. Bij grotere banken ben je vaak zelfs nog duurder uit. Dat tikt al snel aan als je aan het shoppen bent. Ook hebben steeds minder winkels in India een pinapparaat en áls ze een pinapparaat hebben, werken deze meestal alleen voor Indiase bankpassen. Ook hier bespaar je jezelf hoofdpijn en kosten als je een Indiase bankrekening hebt.
Natuurlijk kun je nog steeds contante euro’s meenemen naar India, maar ook dan ben je vaak duur uit met commissies, lagere wisselkoersen en soms zelfs belastingen die je moet betalen. Iemand vinden die voordelig geld omwisselt, wordt steeds moeilijker in de meeste delen van India.
Wat zijn de voordelen van een Indiase bankrekening?
Soorten Indiase bankrekeningen
Er bestaan in India verschillende soorten bankrekeningen. Personen van Indiase afkomst komen in aanmerking voor een NRE-, NRO- of FCNR-bankrekening. Mensen van niet-Indiase afkomst die buiten India wonen, mogen alleen een NRO-bankrekening openen. Alle informatie en regels hieromtrent vind je op de website van de Reserve Bank of India (Indiase Centrale Bank).
FCNR staat voor Foreign Currency Non-Resident Account. Dit is een bankrekening voor depositosparen in Euro, Amerikaanse dollars, Canadese dollars, Australische dollars, Engelse ponden of Japanse Yen. Iedereen van Indiase afkomst die buiten India woont, mag een FCNR-bankrekening openen.
NRE staat voor Non-Resident External en NRO voor Non-Resident Ordinary. Deze bankrekeningen zijn voor sparen en betalen in India, en kunnen alleen Indiase roepies als valuta hebben.
De belangrijkste verschillen zijn:
- Een NRE-bankrekening kan met vreemde valuta worden geopend, een NRO-bankrekening alleen met Indiase roepies.
- Een NRE-bankrekening is belastingvrij. Bij een NRO-bankrekening betaal je belasting als je geld naar het buitenland wilt sturen en ook geldt er een belasting van 30% op de creditrente die je opbouwt. Deze belastingen worden automatisch van je rekening afgeschreven.
- Bij een NRE-bankrekening heb je geen beperkingen als je geld terugboekt naar je niet-Indiase rekening. Bij een NRO-bankrekening heb je dit wel, naast de belastingen die je betaalt.
- Een NRE-bankrekening kun je alleen delen met een andere NRI (als gezamenlijke rekening), terwijl een NRO-account gedeeld kan worden met zowel een Indiase inwoner als met een andere NRI.
Beide bankrekeningen worden onderhouden in Indiase roepies en hanteren een creditrente en wisselkoers die door de bank worden bepaald. De kosten en voorwaarden voor het openen en/of onderhouden van de bankrekening vind je over het algemeen op de website van de bank en kun je anders opvragen bij de desbetreffende bank. Over het algemeen betaal je niets voor de spaarrekening, tenzij je er een pinpas bij wilt. Dan betaal je rond de ₹200 per jaar voor de goedkoopste optie pinpas (die over het algemeen gewoon voldoende is). Er bestaan verschillende soorten pinpassen, met elk hun eigen voordelen.
Wanneer kies je voor een NRE- of NRO-bankrekening?
Een NRE-bankrekening wordt voornamelijk gebruikt om buitenlandse inkomsten op te parkeren. De rekening is belastingvrij, waardoor je over het buitenlands inkomen (inkomen van buiten India) niets hoeft te betalen. De NRO-bankrekening wordt voornamelijk gebruikt voor inkomsten in/vanuit India. Verder is een NRE-bankrekening voordelig als je geld (terug) naar je niet-Indiase bankrekening wilt overboeken.
Als je wilt sparen en beleggen, raad ik je aan een NRE-bankrekening te openen. Wil je ook geld kunnen ontvangen vanuit India, dan heb je een NRO-bankrekening nodig. Je kunt er ook voor kiezen om een NRE- én NRO-bankrekening te openen.
Binnen NRE en NRO heb je twee opties: savings account of current account. In principe open je een savings account. Een current account gebruik je eigenlijk alleen als je zaken doet in India en met regelmaat veel transacties ontvangt.
HDFC Bank, State Bank of India (SBI), ICICI Bank, Axis Bank en Kotak Mahindra Bank zijn de top 5 banken in India. Dit zijn ook de banken met de meeste voordelen en beste service voor mensen die buiten India wonen.
- HDFC Bank
HDFC Bank staat bekend als bank die meer gemak en service biedt aan haar klanten. HDFC Bank heeft, voor zover ik heb kunnen vinden, geen vestigingen buiten India. Het is vooral een bank met veel online mogelijkheden en een servicegerichte benadering. - State Bank of India (SBI)
SBI is de grootste bank in de Indiase publieke sector en is in meerdere landen gevestigd, waaronder de VS, het Verenigd Koninkrijk, Canada, het Midden-Oosten, maar ook bijvoorbeeld Duitsland.Het voordeel bij SBI is dat er geen minimum bedrag op je rekening hoeft te staan om de rekening te behouden; bij banken in de private sector (de rest van de banken in dit lijstje) moet er altijd minimaal ₹5.000 of ₹10.000 op de rekening staan (₹5.000 als je de bankrekening hebt geopend bij een branche in een ruraal gebied en ₹10.000 bij een branche in een stedelijk gebied).
- Axis Bank
Axis Bank staat bekend als een bank die overal (service)kosten voor in rekening brengt. Volgens veel Indiërs heb je bij Axis Bank nooit echt een vast contactpersoon en ben je maar een nummertje; de service is er karig. Toch vragen sommige bankmedewerkers zelfs commissie voor het openen van een bankrekening en andere diensten bij de bank. - ICICI Bank
ICICI Bank staat bekend als zeer prestigieuze bank onder NRIs, met name omdat deze bank wereldwijd vele vestigingen heeft, bijvoorbeeld in de VS en het Midden-Oosten. Verder zijn ze telefonisch 24/7 bereikbaar. Ze zijn vooral vriendelijk voor klanten met een groot bedrag op hun bankrekening. - Kotak Mahindra Bank
Kotak Mahindra Bank is de laatste jaren meer opkomend in de NRI-wereld. Deze bank is vooral populair onder Indiërs die in de Emiraten wonen, maar ook sommige inwoners van Europese landen doen graag zaken met Kotak Mahindra Bank. Je merkt aan hun service wel dat ze wat nieuwer zijn in de internationale markt en hun communicatie is vaak wat onduidelijk.
Bij welke bank open je jouw Indiase bankrekening?
Mijn persoonlijke ervaring
Toen ik een Indiase bankrekening wilde openen, ben ik persoonlijk langsgeweest bij verschillende branches van deze banken in Delhi, Mumbai en Pune. In de wachtruimtes kwam ik zo ook in contact met klanten van die banken, die soms wat los lieten over hun ervaringen. Mijn bevindingen (op volgorde van banken waar ik het als eerst heb geprobeerd):
- Axis Bank vond ik zeer koud, tijdrovend en op geld gericht. De medewerkers begonnen al over commissies terwijl ze nog niet eens (praktische) informatie hadden gegeven. De communicatie vond ik erg slecht en de medewerkers waren steeds nieuw in het bedrijf, waardoor ze weinig wisten over de gang van zaken. Niemand was geïnformeerd over het openen van een bankrekening door een NRI. De medewerkers wisten niet eens wat een OCI card was. Voor mij een flinke afknapper…
- ICICI Bank vond ik erg gericht op prestige. Steeds een heel verhaal waarom ICICI Bank zo goed is, hoeveel kantoren ze hebben, dat ze wereldwijd zitten enzo. Vooral superzakelijke sfeer (in de zin: “strak in pak”) en gladde (sales)praatjes. Daar houd ik zelf niet zo van. Volgens sommige Indiërs zijn ze soms erg slordig en soms erg bureaucratisch, waardoor je veel vertraging oploopt bij het openen van een bankrekening en andere bankzaken.
- State Bank of India (SBI) vind ik steeds een zooitje op de kantoren. Het kennis- en serviceniveau van de medewerkers loopt erg uiteen en alles moet steeds worden nagevraagd. Wat ik hier wel een voordeel vind, is dat ze weten wat een OCI card is en ze erg gericht zijn op procedures. De medewerkers hier zijn soms een beetje “robotachtig”, lijken een beetje alsof ze een bandje afspelen en daardoor is hun informatie soms moeilijk te begrijpen. Verder wel een prima bank met minder regels dan private banken.
- Kotak Mahindra Bank deed het erg goed met service en vriendelijkheid van de medewerkers. Mondeling zijn ze erg duidelijk in hun communicatie, op papier en via e-mail veel minder. Via e-mail zijn ze slecht te bereiken en voelde ik me van het kastje naar de muur gestuurd. Daar ben ik uiteindelijk op afgeknapt. De grotere kantoren hebben medewerkers op kantoor die gespecialiseerd zijn in bankdiensten voor NRI’s. Dat is dan wel weer handig als je in India bent.
- HDFC Bank was de enige bank waar ik steeds dezelfde soort service, procedures en informatie kreeg. Ik vind vooral hun klantvriendelijkheid en manier van communiceren erg fijn. Lekker praktisch, stapsgewijs en to-the-point. Hier nemen ze echt de tijd voor je en als ze iets niet zeker weten, dan zeggen ze dat eerlijk en bellen of roepen ze een collega of senior die er meer over weet. Hun aanpak en houding komen naar mijn mening het meest in de buurt van de aanpak en houding die ik in Nederland gewend ben. Ook hebben de grotere kantoren medewerkers op kantoor die gespecialiseerd zijn in bankdiensten voor NRI’s.
Om als persoon van Indiase afkomst een bankrekening te openen in India, heb je de volgende documenten nodig:
- Ingevuld aanvraagformulier bankrekening
Zorg ervoor dat je het juiste formulier gebruikt. Ze hebben een apart aanvraagformulier voor elk type rekening en soms zelfs voor type klant. - Kopie paspoort
Hierbij moet je de voor- en achterkant kopiëren, dus inclusief het BSN. - Form60 of kopie PAN card
Met een Form60 geldt er een limiet van ₹50.000 voor transacties en depositorekeningen. Met een PAN card heb je geen beperkingen, dus kun je beter een PAN card gebruiken. Je kunt ook jouw bankrekening openen met een Form60 en later alsnog een PAN card eraan koppelen. - Kopie OCI card
Hierbij moet je de voor- en achterkant kopiëren, dus inclusief de adresgegevens. Dit dient als bewijs van Indiase afkomst én adresbewijs. Het adres op de OCI card moet overeenkomen met het adres op het aanvraagformulier, anders moet je een ander adresbewijs overhandigen. - Adresbewijs
Dit kan een factuur voor vaste lasten zijn, een bankafschrift of een huurcontract niet ouder dan 3 maanden. Als je een adres in India hebt, kun je jouw Aadhaar card, Indiase rijbewijs, elektriciteitsrekening of een ander Indiaas officieel document gebruiken waarop jouw naam staat. Houd er rekening mee dat jouw naam volledig moet zijn uitgeschreven; initialen en afkortingen worden niet geaccepteerd. Als je twee adressen opgeeft (bijvoorbeeld één buiten India en één binnen India, twee buiten India of twee binnen India), hoef je maar voor één adres een adresbewijs aan te leveren. - 1 pasfoto
Dit kan gewoon een pasfoto zijn volgens de vereisten zoals wij die in Nederland ook hebben voor bijvoorbeeld het rijbewijs. - Een (Indiaas) telefoonnummer
Via dit nummer wordt contact met je opgenomen als er vragen zijn en op dit nummer ontvang je ook statusupdates over het openen van je bankrekening. Het nummer wordt tevens aan jouw bankrekening gekoppeld voor verificatieprocessen.
Op kantoor willen ze ook de originele documenten zien. Zij zullen een kopie van de documenten maken en je moet dan de datum en jouw handtekeningen op deze kopieën zetten.
Noot: Meestal vragen ze om een correspondentieadres in India. Dit is met name van belang voor de bezorging van het welkomstpakket. Verder ontvang je eigenlijk geen post van de bank, tenzij je een nieuwe pinpas, chequeboek of iets dergelijks aanvraagt.
Welke documenten heb je nodig?
Hoe gaat het in zijn werk?
Op kantoor een Indiase bankrekening openen
Als je op kantoor een Indiase bankrekening wilt openen, dan is het soms nodig om een afspraak te maken. Dit geldt vooral voor kantoren buiten India. In India kun je meestal zo binnenlopen (houd wel rekening met kantoortijden en lunchpauzes). Als je aangeeft dat je een NRI bent en een bankrekening wilt openen, worden ze meestal meteen extra vriendelijk, begeleiden ze je naar een speciale wachtruimte en bieden ze je koffie, thee en snacks aan. Na even wachten ben je aan de beurt en begeleidt de medewerker jou door het proces heen.
In India werken de dingen anders dan wij in Nederland gewend zijn. Zo komt het vaak voor dat de medewerker jou een leeg formulier geeft waar jouw pasfoto op wordt geplakt en je vervolgens op een paar plekken jouw handtekening moet zetten. Ondertussen worden jouw documenten gekopieerd en moet je daar ook een handtekening op zetten met de datum. Vaak is het zo dat de medewerker alle papierwerk voor jou invult en jij het kantoor mag verlaten. Zo word je volledig ontzorgd.
Over het algemeen ontvang je binnen 2 weken jouw welkomstpakket op het opgegeven adres. Hierbij moet je zelf aanwezig zijn, want het wordt aangetekend verstuurd. Per e-mail en/of sms word je op de hoogte gehouden van de status.
Online Indiase bankrekening openen
Sommige Indiase banken bieden ook de mogelijkheid om online een bankrekening te openen. Zelf vind ik het prettiger om persoonlijk langs te gaan, zodat je alles kunt vragen en ervaart hoe de service er is. Als je persoonlijk langsgaat, is de kans op misverstanden ook een stuk kleiner. In India werken veel dingen immers anders dan in Nederland.
Als je een bankrekening wilt openen bij HDFC Bank, dan heb ik daarvoor een apart stappenplan ontvangen van een bankmanager. Stuur me een e-mail (Ranjita@hindoedharma.nl) als je dit uitgebreide document wilt ontvangen. Hierin staan ook de contactgegevens van de bankmanager die jou kan begeleiden.
Mijn keuze is uiteindelijk gevallen op HDFC Bank. Hier heb ik een NRE savings account en een NRO savings account geopend, waarbij ik alleen voor de NRO-bankrekening een betaalpas heb aangevraagd. De kosten voor deze betaalpas waren toen ₹180 per jaar (inclusief belastingen).
De reden dat ik voor een NRE én NRO account heb gekozen, is dat ik dan ook betalingen kan ontvangen in India (stel dat ik hier een betaalde opdracht of baan krijg of ik geld teruggestort moet krijgen van een accommodatie of instituut) en ik eventueel contante Indiase roepies kan storten, mocht dat ooit nodig zijn.
Hoe het aanvraagproces verliep:
- Ik ben naar een HDFC Bank kantoor in de buurt gegaan en heb bij de balie aangegeven dat ik een OCI card holder ben en een bankrekening wilde openen. Vervolgens werd mij verzocht plaats te nemen en te wachten. Ook werd mij water, thee en koffie aangeboden.Let op! Alleen de HDFC-kantoren met een blauw logo en blauwe banner zijn voor bankrekeningen. Die met een rode banner zijn voor als je financiering nodig hebt voor een huisvesting.
- Na ongeveer 30 minuten wachten, was ik aan de beurt. De medewerkster vroeg mij wat voor account ik wilde openen en vroeg mij vervolgens of ik de benodigde documenten en een pasfoto bij me had. Ik gaf aan dat ik een NRE en NRO savings account wilde openen en dat ik alleen voor de NRO savings account een bankpas wilde, notabene de goedkoopste, de Easyshop Platinum RuPay Debit Card (ze zullen je proberen een premium bankpas aan te praten, maar dat is duurder en over het algemeen niet nodig). Ook overhandigde ik de benodigde documenten, waarna de medewerkster de documenten liet kopiëren. Op elke kopie moest ik mijn handtekening zetten.Vervolgens vulde de medewerkster de aanvraagformulieren in, stelde ze tussendoor bepaalde vragen en hoefde ik alleen maar de vragen te beantwoorden en op bepaalde plaatsen mijn handtekening te zetten. Daarna informeerde de medewerkster mij dat het 5-7 werkdagen kan duren voordat alle documenten zijn nagekeken en ik bericht krijg. De website van HDFC Bank geeft aan dat het 10 werkdagen kan duren. Bij mij heeft het 2 weken geduurd voordat ik een sms ontving dat mijn account is aangevraagd. Vervolgens ontving ik binnen enkele dagen statusupdates per sms en even later een welkomste-mail en per sms een track & trace code voor de verzending van mijn welkomstpakket.Vanaf de aanvraag heeft het bijna 3 weken geduurd voordat ik mijn welkomstpakket ontving.
Let op! Je moet bij ontvangst aanwezig zijn en een identificatiebewijs (paspoort/OCI card) laten zien. Daarbij moet je ook je handtekening zetten. (Ik was in India en liet het bezorgen bij mijn accommodatie.)
Het welkomstpakket bestond uit 2 enveloppen (voor elke bankrekening één). In elke envelop zitten: een chequeboek, debit card (indien van toepassing), Net Banking PIN en de algemene voorwaarden. Er zou ook een pincode voor de pinpas bij moeten zitten, maar deze heb ik niet ontvangen. - Ik heb alle nodige instellingen verricht en mijn bankpas geactiveerd. Hier was ik een uur mee bezig, omdat HDFC Bank geen informatie en instructies meelevert. Ik moest alles dus zelf uitvogelen. Uiteindelijk heb ik maar een van de klantenservices gebeld (zie welkomstenvelop) en toen kreeg ik stap voor stap alle nodige instructies (erg fijn, zo’n no-nonsense klantenservice!).
Mijn ervaring met HDFC Bank
Eenmalige instellingen: wat moet je doen?
- Internetbankieren instellen
Ga naar de HDFC-website voor internetbankieren, log in met je klantnummer (zie bijlage welkomste-mail: customer identification number) en de Net Banking PIN (IPIN) die je per post hebt ontvangen. Vervolgens word je gevraagd je IPIN te wijzigen door je oude en een nieuwe IPIN in te voeren en te bevestigen. Vervolgens volgt het instellen van een bevestigingsafbeelding, welkomstbericht en vijf beveiligingsvragen. Onthoud je antwoorden en de exacte spelling hiervan goed!!Vaak word je gevraagd om een verificatiecode (OTP: One Time Password) in te vullen die je per sms en/of e-mail ontvangt. Houd hiervoor altijd je telefoon bij de hand.Als je alle instellingen hebt verricht, word je gevraagd opnieuw in te loggen.
- Pincode instellen
Als je opnieuw inlogt, ga je naar het tabblad Cards (zie horizontaal bovenmenu) en vervolgens klik je op Request (zie verticaal menu links). Klik op Instant Pin Generation. Selecteer je kaart, vul een pincode in en bevestig deze. Volg de instructies op het scherm. Heb je dit proces doorlopen, dan is je pinpas geactiveerd. Voor de zekerheid kun je langs een HDFC ATM gaan en je pinpas in de geldautomaat stoppen. Dan weet je zeker dat de pas werkt. - Installeer de HDFC Bank app op je smartphone
Log in met je klantnummer en Net Banking IPIN. Je kunt nu een viercijferige pincode instellen, zodat je niet elke keer je klantnummer en Net Banking IPIN hoeft in te voeren. Je kunt ook instellen dat je in de app kunt inloggen met je ingestelde vingerafdruk (je vingerafdrukken die je ter beveiliging hebt ingesteld in de instellingen van je smartphone). Volg de instructies op het scherm. - Stel BHIM UPI in
In de mobiele app zie je onderin UPI Payment staan. Je kunt je hiervoor registreren (door erop te klikken en de instructies te volgen), zodat je mobiel kunt bankieren. Dit is erg handig als je in India bent, aangezien zelfs riksha- en taxichauffeurs en streetfood-verkopers hiermee werken. Het scheelt ook veel gedoe met wisselgeld. Bij het registeren moet je ook een zescijferige pincode instellen. Deze pincode heb je nodig om mobiel betalingen te kunnen doen. Ook moet je een 4-cijferige BHIM UPI pincode instellen. Let erop dat je BHIM UPI alleen kunt gebruiken als je een pinpas hebt van de desbetreffende bankrekening. De pincode van je BHIM UPI mag niet hetzelfde zijn als de pincode van je pinpas, anders wordt er een (technische) error weergegeven. Hierin staat de reden niet genoemd, dus het is handig als je dit van tevoren weet. - Boek geld over naar je rekening
Er moet altijd minimaal ₹5.000 of ₹10.000 op je rekening staan (afhankelijk van de vraag of je je bankrekening in een ruraal of stedelijk gebied hebt geopend). De bank raadt aan iets meer geld op de rekening te zetten, zodat je niet in de problemen komt als er incasso’s van je rekening worden afgeschreven, zoals de jaarlijkse kosten van je betaalpas. Als het saldo onder het minimum komt, krijg je namelijk een kleine boete en loop je op de langere termijn het risico dat je bankrekening wordt geblokkeerd. Dit doet de bank om te voorkomen dat inactieve en fraudieuze bankrekeningen blijven bestaan.Met behulp van Wise of Rewire boek je tegen lage kosten en met een gunstige wisselkoers geld over naar je Indiase bankrekening. Je kunt hierbij iDeal gebruiken, wat erg veilig en voordelig is. Zelf gebruik ik meestal Wise en daarbij staan bedragen t/m €1000 al binnen enkele seconden op jouw Indiase bankrekening. Bij grotere bedragen kan het 2 werkdagen duren.
Let op! Jouw Indiase bankrekening functioneert hoofdzakelijk met je (Indiase) telefoonnummer, e-mailadres en alle beveiligingsvragen en pincodes die je hebt moeten instellen. Houd hier rekening mee als je van telefoonnummer of e-mailadres verandert en onthoud je beveiligingsinstellingen goed. Als je een Indiaas telefoonnummer hebt, zorg er dan voor dat je deze werkend houdt en deze niet wordt afgesloten.
Ben je blij met deze informatie en draag jij het delen van dit soort informatie een warm hart toe? Jouw bijdrage is van harte welkom!
Het bedrag gaat met name naar de onkosten die voor de gratis diensten van HindoeDharma.nl worden gemaakt, zoals kosten voor boeken, webhosting, technische applicaties e.d.
Ook wordt mede van dit geld regelmatig boodschappen en warme maaltijden uitgedeeld aan minderbedeelden als vorm van karma yoga voor de samenleving.