Wat is een OCI card?
Een OCI card is een soort permanente verblijfsvergunning voor India. Het betekent “Overseas Citizen of India” en geeft mensen met Indiase roots (en hun wettelijke partners) het recht om in India te wonen, werken en studeren.
Het is eigenlijk een permanente verblijfsvergunning waarmee je in India kunt reizen, wonen, werken, studeren en eigenlijk bijna alles kunt doen wat een Indiase burger ook kan, behalve bijvoorbeeld stemmen, politieke functies bekleden, bij de overheid werken, landbouwgrond kopen en nog wat kleine regels.
Als je dat allemaal niet van plan bent en eigenlijk alleen in India op vakantie wilt, kun je je afvragen of je niet voordeliger uit bent met een e-visum. Eigenlijk is het grootste voordeel van een OCI card ten opzichte van een toeristenvisum dat je met een OCI card langer dan 90 dagen aaneengesloten in India mag verblijven, ook op kleine vliegvelden India binnen mag komen en korting krijgt bij grote toeristische trekpleisters, zoals de Taj Mahal, Qutb Minar en een aantal paleizen in Jaipur.
Waarom een OCI card aanvragen?
Een OCI card is vooral handig als je verbonden wilt blijven met India zonder je Nederlandse paspoort kwijt te raken. Het maakt reizen makkelijker, je kunt er werken en zaken doen. Ook als je ooit Nederland wilt verlaten of wil overwinteren in een warm land, is het een goede optie. Verder biedt het financiële voordelen, zoals makkelijker beleggen of sparen in India. OCI card houders genieten bijvoorbeeld vaak belastingvoordelen in India.
Wie komt in aanmerking?
Over het algemeen komt iedereen met Indiase roots in aanmerking voor de OCI card, mits je dit kunt aantonen met de benodigde documenten.
- Iedereen met Indiase roots t/m de 4e generatie (jijzelf, ouders, grootouders of overgrootouders, hetzij van moeders- of vaderskant) met officiële documenten.
- Surinaamse Hindoestanen t/m de 6e generatie (jijzelf, ouders, grootouders, overgrootouders, betovergrootouders of oudouders, hetzij van moeders- of vaderskant).
- Wie minimaal 2 jaar volgens de wet getrouwd is met een Indiase burger of OCI-houder.
Let op: Bij scheiding op basis van huwelijk vervalt het recht op de OCI card en ben je verplicht je OCI card in te leveren.
Wanneer kom je niet in aanmerking?
Je komt niet in aanmerking voor een OCI card als:
- jij, je partner of voorouders (geboren na 1950) in Pakistan of Bangladesh zijn geboren.
- jij, je partner of ouders in militaire dienst waren buiten India.
- je in een functie werkt die conflicteert met de Indiase belangen (zoals diplomaat of militair).
- er een strafzaak loopt tegen jou of je betrokken bent bij terrorisme of criminaliteit.
Hoe vraag je de OCI card aan?
Gezien de enorme wachtlijst bij de Indiase ambassade raad ik aan om eerst een afspraak te maken en dan pas de online registratie te doen. Vraag de werkgeversverklaring en BRP Internationaal pas aan wanneer je een afspraak hebt kunnen bemachtigen, want deze documenten hebben een beperkte geldigheidsduur.
- Download de OCI-checklist en het formulier Declaration voter ID and ration card. Vul deze in en onderteken ze. (Download hier de OCI-checklist en hier de Declaration form voter ID and ration card) Als datum kun je de datum van je afspraak bij de Indiase ambassade invullen.
- Documenten verzamelen: paspoort, BRP Internationaal, bewijs van Indiase afkomst, werkgeversverklaring of KvK-uittreksels (als je werkt), geschreven goedkeuring van je werkgever (als je voor een overheidsorganisatie werkt), 4 pasfoto’s volgens Indiase paspoortregels (bijna hetzelfde als de Nederlandse paspoortregels, alleen dan 51 x 51 mm, met een witte of zeer lichte achtergrond, geen blauwe achtergrond). Verder in dit artikel vind je een volledig overzicht van de benodigde documenten.
- Controleer je documenten: komt alle informatie met elkaar overeen? Staan er geen spelfouten in of bijvoorbeeld verschillen in informatie tussen paspoort, BRP Internationaal en bewijs van Indiase afkomst? Staan alle namen uitgeschreven, dus zonder initialen?
- Scannen: alles netjes scannen in pdf, max 1 MB per bestand, pasfoto (vierkant) en handtekening (1:3 verhouding) in jpg.
- Online invullen:
- ga naar de officiële OCI website, maak een account aan en log in met je gegevens.
- Kies Online Registration, dan New OCI Registration en vervolgens de optie die voor jou van toepassing is.
- Klik op Apply Online, scroll naar beneden, vink het vakje aan bij “I have read the instructions” en klik op “Proceed to OCI Registration”.
- Vul alle verplichte velden van het formulier in conform jouw paspoort, BRP en bewijs van Indiase afkomst.
- Upload je documenten, sla de gegenereerde pdf op en print deze uit.
- Afspraak maken: ga naar de website van de Indiase ambassade en plan een afspraak. Zie de instructies aan het einde van dit artikel.
- Aanvraag indienen: ga op afspraak naar de Indiase ambassade, laat je afspraakbevestiging en documenten zien, lever een set kopieën van de documenten in samen met het uitgeprinte en ondertekende online formulier (in kleur!), de verklaring omtrent voter ID en ration card, de 4 pasfoto’s en een gefrankeerde envelop die nog tenminste 3 maanden geldig is. Geef je biometrische gegevens af (vingerafdrukken en verificatiefoto) en betaal.
- Status volgen: houd de status online in de gaten via het paspoortnummer en referentienummer of de trackingcode die je ontvangt.
Meestal heb je de OCI card binnen maximaal 3 maanden in huis. Sommigen hebben hun OCI card zelfs al binnen 1 of 2 maanden ontvangen, maar houd voor de zekerheid rekening met 3 maanden.
Welke documenten heb je nodig?
Welke documenten je precies nodig hebt, hangt af van de manier waarop je met India gelinkt bent.
Over het algemeen heeft iedere Nederlandse burger nodig:
- OCI-checklist
- Online ingevuld OCI-formulier (deel A en B) geprint
- 4 pasfoto’s volgens Indiase paspoortregels
- Paspoort (nog minstens 180 dagen geldig op de dag dat je je aanvraag indient) + kopie
- BRP-uittreksel internationaal (max 6 maanden oud op de dag dat je je aanvraag indient, met de namen van je ouders erop)
- Bewijs van Indiase afkomst
- Kopie paspoort echtgenoot/echtgenote (indien van toepassing)
- Werkgeversverklaring of Engelstalig KvK-uittreksel (max 6 maanden oud op de dag dat je je aanvraag indient, met de namen van je ouders erop)
- “Geen bezwaar”-brief van werkgever bij overheidsbanen*
- Gefrankeerde envelop aan jouzelf geadresseerd
- Declaration form voter ID and ration card
*Overheidsmedewerkers: vraag de “geen bezwaar”-brief op briefpapier van je werkgever en met handtekening, anders kan je aanvraag worden afgewezen. (download hier een voorbeeld)
Voor minderjarigen is tevens nodig:
- Schriftelijke toestemming van beide ouders (formulier is hier te downloaden)
- Kopie paspoort van beide ouders
- Kopie OCI card van beide ouders (indien van toepassing)
- Kopie Nederlandse verblijfvergunning van beide ouders (indien van toepassing).
Vraag je de OCI card aan op basis van de Indiase afkomst van je echtgenoot of echtgenote, dan zijn nodig:
- Geapostilleerde huwelijksakte waaruit een ononderbroken wettelijk huwelijk blijkt van tenminste 2 jaar
- Kopie paspoort echtgenoot/echtgenote
- Kope OCI card echtgenoot/echtgenote
- Kopie verblijfsvergunning echtgenoot/echtgenote (indien van toepassing)
- Kopie BRP Internationaal of geboorteakte waarop de namen van beide ouders van echtgenoot/echtgenote staan. Let op: als het document niet in Nederland is afgegeven, moet het geapostilleerd zijn. Als het document in een andere taal is dan het Engels, dan moet het door een beëdigd vertaler naar het Engels worden vertaald en geapostilleerd.
Bewijs van Indiase afkomst
Als bewijs van Indiase afkomst geldt:
Voor Surinaamse Hindoestanen:
- stamboomuittreksel van het Centraal Bureau voor Burgerzaken in Paramaribo, Suriname, geapostilleerd
- een vertaling hiervan door een beëdigd vertaler en geapostilleerd in Suriname.
Je mag ook die van een ouder, broer of zus gebruiken, mits jullie op papier dezelfde (voor)ouders hebben. Dit scheelt ook in de kosten, want je kunt dan met meerdere personen dezelfde stamboompapieren gebruiken.
Als je in Suriname bent geboren, is het meestal voldoende om een kopie paspoort aan te leveren, om je stamboompapieren te kunnen aanvragen. Als je je geboorteakte nog hebt, kun je voor de zekerheid een kopie hiervan meenemen.
Let op: óók als je in Nederland bent geboren heb je deze stamboompapieren uit Suriname nodig. In dat geval heb je een kopie geboorteakte en kopie paspoort nodig.
Het is het voordeligst om je stamboompapieren zelf aan te vragen bij het Centrum voor Burgerzaken in Paramaribo of via een familielid, vriend of kennis die je vertrouwt. De leges voor het document zelf zijn 50 SRD (ca. €1) en meestal betaal je zo’n €30 voor het laten vertalen en apostilleren.
Ga je zelf nooit naar Suriname en heb je niemand die de papieren voor je kan aanvragen? Dan kan het fijn zijn om een tussenpersoon in te huren. Deze rekent meestal €60-€70. Ik ken hiervoor een betrouwbaar persoon. Als je mij belt, kan ik zijn contactgegevens met je delen.
Voor personen van Indiase afkomst die de Indiase nationaliteit hebben gehad:
- kopie van het laatst gehouden Indiase paspoort
- het bijbehorende surrender certificatie, renunciation certificate of deemed surrender certificate
Voor personen van Indiase afkomst die NIET zelf de Indiase nationaliteit hebben gehad:
- 1 bewijs van Indiase afkomst van de (voor)ouder op basis van wie jij je OCI card aanvraagt
- 1 bewijs van de relatie tussen jou en die persoon.
Als één van je ouders de Indiase nationaliteit had, volstaat je BRP Internationaal als die ouders naam hierop staat, samen met kopie paspoort van die ouder (Indiaas paspoort en, indien van toepassing, buitenlands paspoort). Had één van je (over)grootouders de Indiase nationaliteit, dan heb je aanvullende officiële documenten nodig die jouw relatie met die persoon bewijst, zoals de geboorteakte of BRP Internationaal van je ouders.
Gefrankeerde envelop
De Indiase ambassade biedt geen mogelijkheid om de OCI card op te halen wanneer deze klaar is. Ze willen dat je zelf een gefrankeerde envelop met verzendlabel bij ze inlevert wanneer je je OCI-aanvraag indient. Zonder deze envelop kun je je OCI-aanvraag niet indienen.
Hoe je zo’n envelop regelt:
- Ga naar https://my.dhlexpress.nl/pwa/shipment/package
- Kies de opties: Standaard en Envelop, en klik op Volgende.
- Vul bij ontvanger jouw voornaam, achternaam, adresgegevens en e-mailadres in conform jouw OCI-aanvraag.
- Kies je bezorgoptie en klik op Volgende.
- Vul bij verzender als voornaam Indian in en achternaam Embassy, adres Buitenrustweg 2, postcode 2517 KD, en plaats Den Haag. Vul bij e-mailadres en telefoonnummer je eigen contactgegevens in conform jouw OCI-aanvraag. Klik op Volgende.
- Kies de optie Label printen.
- Voltooi de betaling via de gewenste betaalmethode.
- Print het label uit en plak het op een stevige A4-envelop.
Belangrijke aandachtspunten
Om ervoor te zorgen dat jouw OCI-aanvraag wordt geaccepteerd, is het belangrijk om rekening te houden met een aantal aandachtspunten.
- Op de OCI-checklist staat dat de BRP Internationaal geapostilleerd moet zijn. Dit is echter niet nodig.
- Zorg dat alle documenten compleet zijn en je niets mist.
- Zorg dat alle documenten hetzelfde en foutloos zijn.
- Vul het formulier nauwkeurig in, precies zoals in je documenten.
- Bij het uploaden van de documenten staan er vele standaardopties. Dit zijn niet de documenten die je moet uploaden. Je uploadt alleen de documenten die in mijn artikel staan. Als er geen geschikt label is voor een bepaald document kun je gewoon een willekeurig label kiezen.
- Gebruik geen speciale tekens in adresvelden.
- Voor jonge kinderen: upload een linkerduimafdruk als ze niet kunnen tekenen (als dit het geval is, staat dit in het paspoort. Anders moet het kind tekenen).
- Heb je al een OCI card en is bijvoorbeeld je naam, adres of paspoort gewijzigd: vraag géén nieuwe OCI card aan, maar gebruik “OCI Miscellaneous”.
- Mocht er iets niet kloppen of je iets zijn vergeten, dan geven ze je vaak tot 15:30 uur de tijd om terug te komen en de OCI-aanvraag alsnog te voltooien. Lukt het je niet voor die tijd, dan moet je helaas een nieuwe afspraak maken.
Kosten
Om een idee te krijgen van het kostenplaatje om de OCI card te kunnen aanvragen:
- OCI card: €272,51
- Pasfoto’s: €6-€20, afhankelijk van waar je ze laat maken.
- BRP-uittreksel Internationaal: ca. €15
- Nederlandse paspoortkosten: ca. €84
- Stamboompapieren uit Suriname: ca. €10-€20 rechtstreeks of €60-€70 via een tussenpersoon
- Tussenpersoon kost al snel €100-€300 extra, terwijl je de meeste documenten zelf regelt.
Zelf doen of tussenpersoon?
Ik raad altijd aan om de OCI-aanvraag zelf te doen. Je hebt te maken met zeer vertrouwelijke documenten, en het is niet veilig om deze zomaar uit handen te geven of via WhatsApp en dergelijke te versturen. Bovendien moet je sowieso zelf naar de Indiase ambassade voor biometrie en verificatie. Een tussenpersoon helpt vooral met invulwerk of Surinaamse papieren, maar rekent flink bij. Je kunt het eenvoudig zelf doen, als je dit stappenplan volgt. Het aanvragen van een OCI card is veel makkelijker dan velen je willen laten geloven.
Afspraak maken bij de Indiase ambassade
Sinds 1 juni 2025 regelt de Indiase ambassade alle consulaire zaken zelf. Voorheen deed VFS Global dit, maar die is inmiddels gestopt in Nederland. Dat betekent dat je nu een afspraak moet maken bij de Indiase ambassade als je bijvoorbeeld een OCI card wilt aanvragen of wijzigen. Helaas werkt hun afsprakensysteem erg onhandig: het is heel moeilijk om een afspraak te bemachtigen, er is een wachtlijst van tenminste 2 maanden, je kunt afspraken niet verplaatsen en als je een afspraak annuleert komt deze niet vrij voor een ander.
De ambassade is vooralsnog niet van plan dit systeem te verbeteren. Op 6 september 2025 heb ik op het Embassy Festival in Den Haag een medewerker van de Indiase ambassade gesproken en die gaf aan dat ze verwacht dat de situatie pas in februari 2026 zal verbeteren. Tot die tijd hebben OCI-aanvragen voor hen de laagste prioriteit. Alleen in urgente gevallen (zoals medische redenen, werk, geboorte of overlijden) kun je soms een afspraak krijgen op basis van noodzaak. In dat geval kun je mailen naar attcons.thehague@mea.gov.in met een verzoek tot een urgente afspraak, mét bewijs van de situatie.
Hoe het nu werkt: elke avond om stipt 20:30 uur gaan er slechts 5 tijdslots open voor een bepaalde datum. Omdat de vraag veel groter is dan het aanbod, is de website vaak overbelast en zijn die slots meestal binnen een minuut vol. Je moet het dus vaak dag na dag opnieuw proberen, tot het lukt. Let er wel op dat als de nieuwe datum in het weekend valt, er géén slots vrijkomen omdat de ambassade dan gesloten is.
Wanneer gaat welke datum open?
Om je een beeld te geven van hoe het werkt:
- Op 21 augustus gaan 5 slots open voor dinsdag 21 oktober.
- Op 22 augustus gaan 5 slots open voor woensdag 22 oktober.
- Op 23 augustus gaan 5 slots open voor donderdag 23 oktober.
- Op 24 augustus gaan 5 slots open voor vrijdag 24 oktober.
- Op 27 augustus gaan 5 slots open voor maandag 27 oktober
- Enzovoorts…
(Op 20 oktober is de Indiase ambassade gesloten wegens Divali, en op 25 en 26 oktober omdat deze in het weekend vallen)
Hoe bemachtig je een afspraak?
Ik zal jullie de lange route besparen, want tegen de tijd dat je dan in de agenda een datum kunt aanklikken, zullen alle tijdslots al volgeboekt zijn. Daarom deel ik een snellere truc met jullie:
- Zet je gegevens alvast klaar in Google Chrome:
- Open Google Chrome
- Ga naar chrome://settings/addresses
- Klik op Toevoegen
- Vul de velden Naam, Telefoon en E-mail in (let op: volledige naam! Dus voornamen en achternaam volgens BRP Internationaal)
- Klik op Opslaan
- Zit stipt om 20:27 uur klaar en zorg dat je je paspoortnummer kopieert (zodat als je
straks op CTRL+V klikt, deze meteen staat ingevuld).
- Gebruik deze link om direct naar de juiste datum te gaan:
https://www.indianembassynetherlands.gov.in/apt/appointment.php?date=6&month=10&year=2025&apttype=Submission&locationid=2&serviceid=4#t
- (Pas in de link de datum aan naar de boekdatum. Bijv voor 6 oktober
date=6&month=10, voor 7 oktober date=7&month=10, enzovoorts…)
- Je krijgt een melding “Please Select only Available Dates from Calendar”.
Klik op Ok.
- Ververs de pagina rond 20:29:30 uur (F5 of verversknop) zodat deze liefst stipt
om 20:30 uur geladen is.
- Reserveer zo snel mogelijk je tijdslot:
- Klik in het veld Name of the applicant as per passport en selecteer je naam uit het menu (hierdoor worden je gegevens automatisch ingevuld).
b. Klik in het veld Passport No op CTRL+V
c. Typ de beveiligingscode over.
d. Klik op Schedule Appointment Now.
Voltooi stap 4 zo snel mogelijk, want de plekken zijn snel vol.
Het helpt enorm als meerdere mensen tegelijkertijd op verschillende apparaten proberen te boeken. Vraag daarom eventueel gezinsleden, familieleden, vrienden of andere vertrouwde personen om je te helpen.
In de huidige situatie is het beter om een dubbele afspraak te hebben dan geen afspraak, of anders te wachten totdat de situatie bij de Indiase ambassade verbetert en ondertussen een e-visum aanvragen als je naar India wilt.
Belangrijke updates
Op dit moment is het niet mogelijk om een afspraak te krijgen bij de Indiase ambassade; er komen geen nieuwe data vrij. Een medewerker, recent gesproken op het Embassy Festival in Den Haag, liet weten dat de situatie waarschijnlijk pas vanaf februari 2026 zal verbeteren, al kan daar geen garantie op worden gegeven. Er gaan ook geruchten dat Alankit Global de consulaire zaken gaat overnemen, maar dit wil de ambassade niet bevestigen. De Indiase ambassade gaf aan dat OCI-aanvragen voor hen op de laagste prioriteit staan en ze niet kunnen aangeven wanneer ze situatie precies zal veranderen.