Het aanvragen van een PAN card is veel eenvoudiger dan velen je doen geloven. Een tussenpersoon rekent minstens €150 per PAN card aanvraag. In een kwartiertje bespaar je deze kosten en doe je het gewoon zelf. In dit stappenplan leg ik je uit hoe je de PAN card zelf kunt aanvragen.
Wat is een PAN card?
PAN card staat voor “Permanent Account Number” card. Het is een Indiaas identiteitsbewijs met een uniek belastingnummer voor India. Een beetje te vergelijken met het Nederlandse burgerservicenummer (BSN).
Iedereen die in India geld verdient of zich bezighoudt met andere geld- of vermogenszaken in India heeft een PAN card nodig. Dat geldt niet alleen voor Indiase burgers, maar ook voor OCI card holders, buitenlandse personen, bedrijven en eigenlijk iedereen die volgens de Indiase wet- en regelgeving in India belastingplichtig is.
De PAN card dient als Indiaas identiteitsbewijs en stelt mensen in staat belastinggeld terug te krijgen, bankrekeningen te openen, depositorekeningen te openen, creditcards en leningen van de bank te verkrijgen, motorvoertuigen te kopen en grote investeringen of aankopen te doen in India.
Als je de PAN card rechtstreeks aanvraagt, kost het slechts ₹1.017. Met de huidige koers komt dit neer op zo’n €13. Een elektronische PAN card (e-PAN) is net zo geldig als een fysieke PAN card en kost slechts ₹72 (nog geen €1). Wil je een fysieke PAN card en is jouw verzendadres in India? Dan betaal je ₹107 (ongeveer €1,35).
Wat veel Indiërs overigens doen, is de e-PAN uitprinten en laten lamineren. Dat mag ook gewoon. Het gaat namelijk niet zozeer om de kaart zelf, maar vooral om het nummer en de QR code die erop staan. Banken en andere financiële instanties kunnen met dat nummer jouw gegevens ophalen c.q. verifiëren voor Indiase belasting gerelateerde zaken.
Het aanvragen, zeker voor privépersonen, is ook erg eenvoudig en slechts een kwartiertje werk. De enige ‘issue’ is dat je de benodigde documenten (kopieën) per post moet opsturen naar India, maar dat kost via PostNL niet heel veel meer. Gewone post kost zo’n €5 (afhankelijk van het gewicht) en aangetekende post kost zo’n €18).
Vraag je de PAN card aan via de Indiase ambassade, dan wordt er €25 in rekening gebracht voor privépersonen en €62 voor bedrijven. Dit is per handtekening en stempel. Tussenpersonen in Nederland rekenen meestal €150,- per persoon/aanvraag. Hiermee ben je dus veel duurder uit.
Hoeveel kost het aanvragen van de PAN card?
Welke documenten heb je nodig om de PAN card aan te vragen?
Voor het aanvragen van een PAN card heb je nodig:
- Ingevuld en ondertekend PAN card aanvraagformulier (digitaal invullen is veel eenvoudiger)
- 2 pasfoto’s (normaal formaat, dezelfde soort pasfoto’s als je gebruikt voor het aanvragen van een Nederlands rijbewijs)
- Identiteitsbewijs (kopie paspoort of OCI card)
- Adresbewijs (bijvoorbeeld kopie OCI card of bankafschrift)
Zie de website van de Indiase belastingdienst voor een lijst van alle documenten die worden geaccepteerd als identiteits- of adresbewijs.
De procedure voor het aanvragen van een PAN card als privépersoon is als volgt:
- Ga naar de website voor de online aanvraag van een PAN card.
- Vul het formulier in:
- Application type: als je géén Indiaas burger bent, kies je New PAN – Foreign Citizen (Form 49AA). Ben je wél Indiaas burger, dan kies je New PAN – Indian Citizen (Form 49A).
- Category: kies Individual.
- Title: kies Shri als je een man bent, Smt als je een gehuwde vrouw bent, Kumari als je een ongehuwde vrouw bent.
- Last name / Surname: vul je achternaam in zoals deze op jouw paspoort staat.
- First Name: vul je voornaam in zoals deze op jouw paspoort staat.
- Middle Name: vul je middelste naam/namen in zoals deze op jouw paspoort staat/staan.
- Date of Birth: selecteer jouw geboortedatum.
- Email ID: vul jouw e-mailadres in.
- Mobile Number: vul jouw mobiele telefoonnummer in.
- Vink het vakje aan naast de tekst over persoonlijke gegevensverwerking.
- Typ de beveiligingscode over in het vakje eronder.
- Klik op de knop Submit.
- Je zult nu per e-mail een tijdelijke token krijgen om te kunnen inloggen op de website, maar je kunt ook gewoon meteen door met het aanvraagformulier door op de knop “Continue with PAN Application Form” te klikken.
- Whether Physical PAN Card is required?: selecteer Yes als je een fysieke PAN card en No als je een digitale wilt (e-PAN).
- Controleer de velden over aanhef, naam en geboortedatum.
- Gender: selecteer jouw geslacht zoals vermeld staat op jouw officiële papieren. Ben je transgender? Dan mag je dit alleen aanklikken als dit op jouw officiële documenten zo vermeld staat.
- Have you ever been known by any other name?: als je ooit jouw naam hebt gewijzigd, moet je Yes selecteren. Er verschijnen dan velden waarin je jouw aanhef en oude voor-, middel- en achternaam moet invullen.
- Details of Parents: vul hier de namen van jouw ouders in en geef aan of je jouw vaders of moeders naam op de PAN card wilt hebben staan.
- Klik op de knop Next.
- Source of Income: vink jouw bronnen van inkomen aan. Als je van plan bent geld te sparen op een Indiase bankrekening, vink dan Income from Other sources aan.
- Address for Communication: selecteer Residential en vul jouw woonadres in. De velden zijn volgens Indiaas format, dus als je een buitenlands adres opgeeft, is het even puzzelen. Als je eerst jouw woonplaats en land aangeeft, vervolgens je straatnaam met huisnummer (en eventuele toevoeging) en dan de naam van je woonwijk (in het veld Area/Locality/Taluka/Sub-Division), dan moet het goed komen.
- Country Code: selecteer de juiste landcode voor jouw mobiele telefoonnummer.
- Country of Citizenship: selecteer het land van jouw nationaliteit.
- Klik op de knop Next.
- Dan moet je wat codes invullen. Als je het niet weet, kun je de standaardcodes invullen: DLC (area code), C (AO type), 35 (Range Code), 1 (AO NO).
- Klik op de knop Next.
- Proof of identity: selecteer het identiteitsbewijs waarvan je een kopie gaat aanleveren om de PAN card aan te vragen. Dit kan bijvoorbeeld paspoort of OCI card zijn.
- Proof of address: selecteer het adresbewijs waarvan je een kopie gaat aanleveren om de PAN card aan te vragen. Dit kan bijvoorbeeld OCI card, Indiaas bankafschrift of Nederlands bankafschrift zijn. Zorg ervoor dat op jouw bankafschrift jouw namen voluit zijn geschreven; een document waarop de namen met initialen staan vermeld, wordt niet geaccepteerd.
- Proof of date of birth: dit veld geldt alleen voor Indiase burgers.
- Declaration: selecteer Himself/Herself.
- Place: vul de plaatsnaam in.
- Date: vul de datum in. Houd er rekening mee dat jouw aanvraag binnen maximaal 15 dagen vanaf de ingevulde datum bij de Indiase belastingdienst moet zijn, anders wordt de aanvraag ongeldig verklaard.
- Klik op de knop Submit.
- Controleer alle gegevens goed. Kijk alles ook na op eventuele spel- en typfouten.
- Klik op de knop Edit als je iets wilt verbeteren en verbeter dan eventuele fouten.
- Klik op Proceed als alles klopt.
- Nu word je gevraagd een betaaloptie te kiezen en akkoord te gaan met de voorwaarden.VISA en Mastercard zouden in theorie moeten werken, maar in de praktijk werkt het meestal niet. Ik heb vanaf mijn Indiase bankrekening betaald met mobiel bankieren.
Als jouw betaaloptie niet werkt, mag je mijn hulp inschakelen (lees verder in het artikel hoe en wat).
- Nu ontvang je een e-mail met twee beveiligde pdf’s. Het wachtwoord staat in de mail. Print beide pdf’s uit, zet jouw handtekening in de daarvoor bedoelde velden (volgens mij is dat in totaal 3 keer) en plak een pasfoto op elk aangegeven veld (in totaal 2). Het gaat om een normaal pasfotoformaat, dus niet per se het Indiase pasfotoformaat dat je voor de OCI card en een Indiaas paspoort gebruikt. De vereisten komen overeen met een pasfoto voor een Nederlands rijbewijs.
- Stuur de documenten op naar het adres dat ze je geven, met een kopie van jouw identiteits- en adresbewijs als bijlagen. Zet de datum en jouw handtekening op elke bijlage. Dit is in India gebruikelijk, omdat de kopieën van officiële documenten anders vaak als ongeldig worden beschouwd. Frankeer de envelop voldoende.
Hoe vraag je een PAN card aan?
Na het indienen van jouw aanvraag…
Nu is het wachten op jouw (E-)PAN card. De E-PAN card wordt verstuurd naar het e-mailadres dat je hebt opgegeven en de fysieke PAN card wordt verstuurd naar het verzendadres dat je hebt opgegeven.
Let op!: Vul het formulier snel in of sla het concept tussendoor op (knop “Save draft” rechtsboven het online formulier), anders loop je het risico dat je opnieuw moet beginnen. Als je te langzaam bent met het invullen, krijg je een pop-up die je waarschuwt om het op te slaan. Sluit je het scherm per ongeluk, dan kun je op de site inloggen met de token die je per e-mail hebt ontvangen.
Trouwens: bij mij werkte het online formulier niet goed in Google Chrome, dus heb ik Microsoft Edge gebruikt om het online formulier in te vullen.
Goed om te weten: ben je in India wanneer je de PAN card aanvraagt? Ga dan niet naar een willekeurige PAN card agent. De meeste agents beweren te weten hoe het werkt, maar hebben geen kaas gegeten van de PAN card aanvraag voor niet-Indiase burgers. Sommigen maken zelfs een valse Aadhaar of PAN Card. Niet mee in zee gaan!
Wat je wel kunt doen, is de documenten laten uitprinten bij zo’n “Xerox”/printservice. Dit kost meestal slechts ₹2 per vel (zwart-wit) of ₹10 per vel (kleur) en voor een stevige, spatwaterdichte envelop ben je zo’n ₹5 kwijt, voor een eenvoudige papieren envelop ₹2. Ik was in totaal ₹19 (€0,22) kwijt voor 6 uitgeprinte vellen en een stevige, spatwaterdichte envelop, notabene in een grote stad (Pune, Maharashtra). Voor de portokosten was ik ₹18 kwijt, waarbij het speed post betrof binnen Pune.
Portokosten van briefpost via PostNL bedragen (in 2020) maximaal €4,50 (afhankelijk van het gewicht) voor gewone briefpost en €18,30 voor aangetekende briefpost. Zelfs dat valt dan dus nog reuze mee als je het vergelijkt met de kosten die tussenpersonen in rekening brengen. Doe er dus je voordeel mee.
Geef het op een USB-stick aan degene die het gaat uitprinten en kijk mee op het scherm wat ze doen. Als ze je vragen de documenten per e-mail naar ze te sturen, laat ze het dan voor jouw ogen verwijderen, ook uit de prullenbak. Je wilt niet dat jouw vertrouwelijke documenten in verkeerde handen terechtkomen. Je kunt maar beter alert zijn, just in case…..
Ben je blij met deze informatie en draag jij het delen van dit soort informatie een warm hart toe? Jouw bijdrage is van harte welkom!
Het bedrag gaat met name naar de onkosten die voor de gratis diensten van HindoeDharma.nl worden gemaakt, zoals kosten voor boeken, webhosting, technische applicaties e.d.
Ook wordt mede van dit geld regelmatig boodschappen en warme maaltijden uitgedeeld aan minderbedeelden als vorm van karma yoga voor de samenleving.