Het concept van tijd is volgens het hindoeïsme heel belangrijk voor hoe we het universum zien. Hindoes denken niet lineair over tijd, zoals vaak in het Westen gebeurt. Voor hen is tijd een eindeloze cyclus van schepping, behoud en vernietiging. Het universum verandert steeds volgens een vast ritme.
Brahma’s levensduur en de schepping
Brahma, de scheppende god in het hindoeïsme, heeft een levensduur die in verhouding tot ons aardse begrip van tijd bijna onmetelijk groot is. Volgens de hindoeïstische kosmologie is de levensduur van Brahma 100 jaar, wat overeenkomt met 311.040.000.000.000 aardse jaren. Dit lijkt misschien een onvoorstelbaar lange periode, maar het biedt een context voor de totale cyclus van schepping, instandhouding en vernietiging van het universum.
- 1 jaar van Brahma: 3.110.400.000.000 aardse jaren
- 1 dag (24 uur) van Brahma: 8.640.000.000 aardse jaren
- 1 halve dag (12 uur) van Brahma (Kalpa): 4.320.000.000 aardse jaren.
Volgens het hindoeïsme heeft Brahma de wereld geschapen tijdens zijn nacht, een kalpa van dus 4.320.000.000 aardse jaren. Door de bewegingen op aarde is de wereld in verval en wordt deze langzaam aan vernietigd.
Mahayuga (chaturyuga)
Binnen de levensduur van Brahma wordt de tijd onderverdeeld in Mahayuga’s, ook wel Chaturyuga’s genoemd. Elke Mahayuga bestaat uit vier tijdperken:
- Satyuga: 1.728.000 jaar
- Tretayuga: 1.296.000 jaar
- Dvaparyuga: 864.000 jaar
- Kaliyuga: 432.000 jaar
Samen duren deze vier tijdperken 4.320.000 jaar. We bevinden ons momenteel in de Kaliyuga, het laatste en kortste tijdperk van deze cyclus. Elke Mahayuga vertegenwoordigt een volledige cyclus van kosmische tijd, en na de Kaliyuga begint de cyclus opnieuw met een nieuw Satyuga.
Manvantara
Aan het einde van de Kaliyuga zal de tiende avatara van Vishnu, Kalki, verschijnen om de wereld te zuiveren van onrecht en chaos. Na deze gebeurtenis zal een nieuw Satyuga beginnen en de cyclus van tijd zal zich opnieuw herhalen.
Elke kalpa, die 4.320.000.000 jaar duurt, eindigt in vernietiging en wordt gevolgd door een nieuwe schepping, waarbij het proces weer van voren af aan begint. Dit cyclische begrip van tijd weerspiegelt de eeuwige en onophoudelijke aard van het universum volgens de hindoeïstische visie.
Deva vatsara en deva ahoratra
De kosmologische tijdseenheden worden verder uitgebreid met:
- Deva vatsara: Dit is een goddelijk jaar, bestaande uit 360 Deva Ahoratra’s.
- Deva ahoratra: Dit is een dag en nacht van de goden, wat gelijk staat aan 1 jaar op aarde.
Deze eenheden geven een extra dimensie aan het begrip van tijd in de goddelijke sfeer, waarbij de goden hun eigen tijdcycli hebben die parallel lopen met, maar ook verschillen van, de menselijke tijdsbeleving.
De leeftijd van de schepping
Om te begrijpen hoe oud het universum volgens het hindoeïsme is, moeten we de tijdsperioden van de verschillende cycli combineren. Hier is een berekening van de leeftijd van de huidige schepping:
- Leeftijd van 6 Manvantara’s: 6 x 308.571.120 jaar = 1.851.426.720 jaar
- Leeftijd van 27 Mahayuga’s: 27 x 4.320.000 jaar = 116.640.000 jaar
- Leeftijd van 1 Satyuga: 1.728.000 jaar
- Leeftijd van 1 Tretayuga: 1.296.000 jaar
- Leeftijd van 1 Dvaparyuga: 864.000 jaar
Totaal: 1.971.954.720 jaar
Volgens commentaren van de Surya Siddhanta, een belangrijk hindoeïstisch astronomisch werk, begon de Kaliyuga op 18 februari 3102 voor Christus. In 2024 bedraagt de leeftijd van de schepping volgens deze berekeningen dus 1.971.959.846 jaar.
De toekomstige cyclus
Volgens hindoeïstische leerstellingen zal aan het einde van de Kaliyuga de tiende avatara van Vishnu, Kalki, verschijnen. Deze goddelijke incarnatie zal de wereld zuiveren van onrecht en chaos, waarna een nieuw Satyuga zal beginnen. Dit markeert het begin van een nieuwe cyclus van tijd, waarbij het proces van schepping, behoud en vernietiging opnieuw zal starten.
Elke Kalpa, die 4.320.000.000 jaar duurt, eindigt in vernietiging en wordt gevolgd door een nieuwe schepping. Dit cyclische begrip van tijd weerspiegelt de eeuwige en onophoudelijke aard van het universum volgens de hindoeïstische visie. De voortdurende cyclus benadrukt de inherente dynamiek en voortdurende veranderingen in het universum.
Belangrijk om te begrijpen
In de hindoeïstische kijk op tijd zien we niet alleen een rechte lijn van gebeurtenissen, maar een voortdurende cyclus van leven, dood, schepping en vernietiging. Dit idee helpt ons om te begrijpen dat alles voortdurend verandert en dat dit een natuurlijk deel van het universum is. Zo kunnen we onze levens in een breder perspectief te bekijken. In plaats van ons alleen te focussen op persoonlijke prestaties of tijdelijke zorgen, kunnen we zien hoe we passen in het grotere geheel. Dit besef kan ons een dieper gevoel van verbondenheid met het universum en met anderen geven.
Het hindoeïstische idee van tijd herinnert ons eraan dat hoewel ons leven tijdelijk is, we deel uitmaken van een eeuwigdurende cyclus. Dit inzicht kan ons helpen om veranderingen en uitdagingen met meer wijsheid en acceptatie te benaderen. De hindoeïstische kijk op tijd biedt een diep en inspirerend perspectief. Het benadrukt de cyclus van schepping, behoud en vernietiging en herinnert ons aan het voortdurende ritme van tijd. Door deze visie kunnen we beter begrijpen waar we staan in het universum en met meer wijsheid door ons leven gaan. Het helpt ons om de tijdloze cyclus van ons bestaan te waarderen en antwoorden te vinden op onze diepste vragen over ons leven en onze rol daarin.
Vond je dit artikel waardevol?
Draag jij het delen van dit soort kennis een warm hart toe? Jouw bijdrage is van harte welkom!
Elke donatie helpt ons om de gratis diensten van HindoeDharma.nl mogelijk te maken. Dit omvat kosten voor boeken, webhosting, technische applicaties en meer.
Daarnaast gebruiken we een deel van de bijdragen om boodschappen en warme maaltijden uit te delen aan minderbedeelden, als onderdeel van onze inzet voor karma yoga en maatschappelijke betrokkenheid.