Over mij

Mijn naam is Annastasia. Van jongs af aan voel ik een sterke verbondenheid met het vedisch erfgoed en een sterke drang om me op persoonlijk vlak te ontwikkelen.
Als kind voelde ik dat er meer was dan de religieuze rituelen en strikte tradities van mijn orthodoxe familie. Uit nieuwsgierigheid en een diep verlangen om mijn gevoelens te begrijpen, ging ik zelf op onderzoek uit.
Gaandeweg ontdekte ik dat de Hindoe Dharma eigenlijk geen godsdienst is, maar een rijke levensleer. Ze biedt handvatten om bewust te leven, te leren van elke ervaring, in balans te zijn, goede gezondheid te ontwikkelen en een gelukkig leven te leiden. Dit intrigeerde me en maakte dat ik er alleen maar meer over wilde leren.
Sinds mijn 12e verdiep ik me continu in de Dharma. Dat begon met geschriften en rituelen, waarna mijn aandacht verschoof naar vedische astrologie, yoga, Ayurveda, andere holistische geneeswijzen en Reiki. Ik heb mogen leren van vele leraren, satsangs en spirituele gemeenschappen, en maakte meerdere reizen in India, waar ik bijna vijf jaar lang leefde, studeerde en me verdiepte in de leer en beoefening.
Mijn persoonlijke verhaal
Als kind groeide ik op in een orthodoxe hindoefamilie, waar strikte regels belangrijker waren dan gevoel, logica of eigen inzicht. Naar buiten toe leken we open en modern, maar binnen onze familie speelden het kastenstelsel en strikte verwachtingen een grote rol. Er was nauwelijks ruimte voor gevoelens, emoties, vragen of logisch denken, laat staan voor een eigen pad. Zeker voor een meisje en niet-brahman.
Destijds voelde ik al veel meer dan ik kon uitleggen. Ik had een sterke intuïtie, intense dromen en voorgevoelens die vaak bleken te kloppen, maar werd zelden serieus genomen. Het voelde alsof ik niet gezien werd, er niet bij hoorde en er niet toe deed. Dat deed pijn, dus stopte ik dit deel van mezelf weg en ging ik steeds meer in mijn hoofd leven. Maar hoe meer ik dat deed, hoe ongelukkiger ik me voelde.
In de familie was ik echter een ideaal meisje. Op mijn 9e kon ik al koken, wassen en strijken, en werd ik neergezet als voorbeeldfiguur voor mijn nichtjes en zusje, maar van binnen voelde ik me leeg. Ik kon niet zijn wie ik werkelijk was en dat bleef ergens aan me knagen. Het leek alsof er altijd een innerlijke stem in mij was, die zachtjes fluisterde dat ik veel meer was dan wat er van mij werd verwacht.
Enerzijds wilde ik mezelf kunnen zijn, voor mezelf opkomen en mijn vele vragen en onverwerkte gevoelens een plek geven, maar aan de andere kant wilde ik de harmonie bewaren en verlangde ik naar de liefde, aandacht en erkenning van mijn familie. Die twee leken niet samen te kunnen gaan, waardoor mijn hart heen en weer slingerde tussen trouw aan mezelf en de behoefte om geaccepteerd te worden.
Op een gegeven moment vond ik een ingelijste foto van Durga Mata, en dat werd mijn steun. Als ik me alleen voelde, praatte ik tegen haar en beeldde ik me in dat ik met mijn hoofd in haar schoot lag te huilen en ze zachtjes en liefdevol, als de goddelijke moeder die ze is, over mijn hoofd streelde. Het voelde alsof zij de enige was die me zag voor wie ik was, me begreep, en me aanmoedigde om mijn eigen pad te ontdekken.
Vanuit die kracht begon mijn zoektocht en observeerde ik aandachtig hoe ouderen en pandits rituelen uitvoerden. Zo leerde ik mezelf bidden en puja doen. Niet omdat iemand het me vroeg, maar omdat iets in mij ernaartoe trok. Vanaf mijn 12e las ik dagelijks geschriften en beoefende ik veel gebeden en rituelen om het “geheim” te achterhalen achter de gebruiken die ik zag, waar mijn familie en de pandits zoveel nadruk op legden maar niets over konden uitleggen.
Iets in mij zei dat als ik dit deed, ik die moederlijke liefde en verbinding met Durga Mata altijd en overal zou kunnen voelen. Maar er was ook een nieuwsgierige kant van mij die zocht naar het “waarom” achter de gebruiken die ik zag, naar de diepe essentie die vaak verloren leek te gaan in de vorm. Mijn vragen en eigenwijsheid werden niet gewaardeerd en brachten veel conflicten met zich mee. Zelfs als ik op mijn eigen manier puja of mantra japa deed werd mijn familie boos.
Met de komst van het internet vond ik leraren en gelijkgestemden in Nederland, Amerika en India die mijn zoektocht naar kennis herkenden. Ik sprak ze bijna dagelijks en leerde ontzettend veel van ze. Op mijn 14e startte ik stiekem, onder een andere naam, een blog om mijn gedachten te ordenen en inzichten te delen die mij hielpen betekenis te vinden. Mijn artikelen bereikten veel lezers en veel hindoes herkenden zich in mijn verhalen. Dat blog ontwikkelde zich tot HindoeDharma.nl.
Hoewel ik veel positieve reacties kreeg, kreeg ik vanaf mijn 16e ook veel te maken met smaad, laster en bedreigingen. Orthodoxe pandits waren niet blij dat ik kennis uit de geschriften en rituele handleidingen openbaar deelde. Toch bleef ik mensen aanmoedigen vragen te stellen bij de gevestigde orde en hun eigen rituelen te doen. Van buiten leek ik sterk, maar op veel momenten voelde ik me afgepeigerd en werd ik geconfronteerd met oude gevoelens en angsten.
Het was niet makkelijk om weer contact te hebben met die gevoelens die ik jarenlang had weggestopt. Het liefst wilde ik er gewoon van af zijn. Maar al snel besefte ik dat ik door heel wat lagen van pijn en verdriet heen moest om me ooit “heel” te kunnen voelen. Dus begon ik ijverig aan mezelf te werken. Ik ging in therapie, werkte met een coach, deed systemisch werk en werkte met vele andere methoden. Ik was vastberaden om te helen en mijn leven te ontdoen van alle ballast.
Ik wilde zo graag mezelf “heel” voelen, dat ik haast een heel project van mezelf maakte en naast mijn fulltime werk ook nog fulltime bezig was met mijn persoonlijke ontwikkeling. Daardoor ben ik meerdere keren in een burn-out beland. Aan de ene kant was ik bezig lasten los te laten en aan de andere kant ontwikkelde ik nu andere klachten. Daardoor kwam ik in aanraking met yoga, Ayurveda, vipassana en sjamaanse ceremonies die me hielpen om te vertragen en verzachten.
Vanaf 2017 bracht het leven me steeds opnieuw naar India. Ik maakte trektochten in de Himalaya’s, verbleef in ashrams, studeerde, mediteerde en leefde eenvoudig, vaak zonder plan. Later verbleef ik er bijna vijf jaar lang continu, om intensieve studie van dharma, yoga, Ayurveda, vipassana en holistische geneeswijzen te combineren met mijn dagelijks leven en spirituele reizen in verschillende delen van het land. Dat ging gepaard met veel stilte, studie, beoefening, vallen en weer opstaan.
India heeft me niet alleen kennis gegeven, maar me vooral geleerd om niet meer te forceren, maar te buigen: voor het leven, voor de aarde, voor dat wat groter is dan ik. Veel mensen noemen het het universum, Brahman, Shakti of Moeder Aarde. Voor mij resoneert de Japanse naam Reiki, de universele levensenergie die alles en iedereen doordringt, en tevens een beoefening die me helpt om me steeds meer “heel” te voelen: fysiek, emotioneel, mentaal en spiritueel.
Nu, terug in Nederland, gaat de reis verder. Het pad van Dharma stopt nooit; het verdiept zich steeds opnieuw. Ik leer steeds meer mijn overtuigingen los te laten, te vertrouwen op mijn intuïtie, te rusten in wat is, en te leven met openheid, zonder te hoeven weten waar het allemaal naartoe gaat. Alles wat ik heb meegemaakt – vreugde, pijn, verdriet, onzekerheid – is deel van dat ene weefsel. Het mag er zijn, en ik laat het mij niet meer in de weg staan om van het leven te genieten.
Wat ik onderweg leer, deel ik graag met anderen. Niet as leraar, maar als medereiziger. Zodat iedereen die zoekt naar verbinding met zichzelf en het leven, misschien iets herkent en licht vindt om zijn of haar eigen pad te volgen, en te genieten van het mooie geschenk dat ons allen gegeven is: het leven.
In dienst van het vedisch erfgoed
Mensen komen bij mij met vragen over levensrichting, persoonlijke groei, gezondheid, zingeving of het toepassen van de Hindoe Dharma in het dagelijks leven. Ik ondersteun via consulten, cursussen, Reiki-behandelingen en kleinschalige spirituele groepsreizen in India, waarin ik ook zelf aanwezig ben als reisleider.
In gesprekken luister ik aandachtig, neem de tijd en bied handvatten die passen bij ieders unieke situatie. Mijn rol is niet om te sturen, maar te ondersteunen, zodat iedereen zijn of haar eigen pad kan vinden en volgen. Tegelijkertijd blijf ik zelf leren en groeien, want in de dharma raak je nooit uitgeleerd. Alles wat ik onderweg ontdek en ervaar, deel ik met liefde, als uitnodiging om je eigen innerlijke kompas en zelfhelend vermogen te ontdekken.
Missie en visie
Voor mij is de Hindoe Dharma een bron van wijsheid die niet alleen in tempels, boeken of mooie verhalen thuishoort, maar iets is wat je kunt beleven, ademen en voelen in het dagelijks leven. Ze heeft me geleerd om met aandacht, respect en liefdevolle intentie te leven, en telkens opnieuw de verbinding te zoeken met mezelf, met anderen en met het leven om me heen.
Ik heb ervaren dat deze kennis juist in onze moderne wereld, vol prikkels en vragen, richting, rust en helderheid kan geven. Daarom is het mijn missie om deze wijsheid op een eerbiedige en toegankelijke manier te delen. Niet als pad dat je “moet volgen”, maar als uitnodiging om bewuster te leven, meer verbonden te zijn en je eigen weg te vinden naar een gezond, betekenisvol en vervuld leven.
Kernwaarden & ethiekcode
In mijn leven vormen aandacht, respect en liefdevolle intentie de kern. Het gaat mij niet om perfectie – ik ben net als ieder ander mens onderweg, lerend en groeiend – maar om wat ik belangrijk vind en waar ik trouw aan wil blijven.
Het klinkt misschien vanzelfsprekend, maar het voelt belangrijk om deze waarden ook zichtbaar te maken. Ze laten zien waar ik voor sta, geven anderen helderheid over wat ze van mij mogen verwachten, en helpen mij om scherp, eerlijk en trouw te blijven aan hoe ik leef en werk.
1. Integriteit: leven volgens dharma
Integriteit gaat over woorden, daden én intentie, en is de basis van alles wat ik doe. Ik leef bewust en streef naar harmonie met mens, dier en milieu. Ik maak duurzame keuzes, leef zoveel mogelijk veganistisch, biologisch en sattvisch, en stem mijn dagelijkse routines af op de principes van dharma.
2. Aandacht: oog voor ieder pad
Aandacht is er voor iedereen en alles om me heen. Het gaat erom mensen te zien zoals ze zijn, hun unieke behoeften en levenspad te respecteren, en eerlijk en liefdevol te geven en te ontvangen. Het betekent luisteren met openheid en handelen met zorg en betrokkenheid.
3. Respect: ruimte voor ieder persoon
Iedereen die ik ontmoet verdient waardigheid en openheid. Respectvol handelen betekent dat ik, naar mijn beste kunnen, geen oordeel heb over leeftijd, cultuur, religie, seksuele geaardheid of achtergrond, en dat ik ieders unieke reis erken en ondersteun.
4. Betrouwbare kennis: uit eigen verdieping
Wat ik deel komt uit diepgaande studie, ervaring en beoefening. Ik werk alleen met kennis die ik zelf heb getoetst en geleefd, zodat het klopt en echt waardevol is voor wie mijn teksten leest of mijn werk volgt. Daarbij ben ik open over mijn ervaringen.
5. Verbinding: ondersteuning zonder te sturen
Iedereen mag zijn of haar eigen pad en begeleider kiezen. Mijn rol is ondersteunen, niet sturen. Als mijn begeleiding niet passend is, verwijs ik door naar leraren of begeleiders die ik zelf ken en vertrouw, en waarvan ik weet dat ze goed aansluiten bij de persoon.
6. Vertrouwen: wat je deelt, blijft tussen ons
Alles wat met mij wordt gedeeld, blijft veilig en vertrouwelijk. Persoonlijke gegevens of verhalen geef ik nooit door aan anderen, en ik houd me aan de AVG. Vertrouwen is de basis van elke relatie, en ik zet me volledig in voor een veilige en open omgeving.
7. Helder bewustzijn: aanwezig en zuiver handelen
Helder bewustzijn betekent volledig aanwezig zijn en zuiver handelen. Alles wat mijn oordeel of begeleiding zou kunnen vertroebelen, zoals alcohol of drugs, vermijd ik volledig, zodat ik altijd betrouwbaar, oprecht en met aandacht aanwezig kan zijn.
8. Levenslang leren: groeien in kennis en beoefening
Leren stopt nooit. Ik blijf mezelf ontwikkelen, mijn kennis verdiepen en mijn beoefening verrijken, zodat ik met helderheid en aandacht kan ondersteunen. Ik ben me bewust van mijn mogelijkheden, beperkingen en grenzen, en geef deze eerlijk aan.
9. Holistische blik: het grotere geheel zien
Een holistische blik helpt me voorbij het directe te kijken en het volledige plaatje te zien, voorbij oordeel, scheiding en labels. Zo kan ik situaties en inzichten vanuit meerdere kanten begrijpen, met openheid, helderheid en aandacht.
10. Verantwoordelijkheid: handelen met aandacht
Alles wat ik doe, doe ik met volledige verantwoordelijkheid. Ik ben me bewust van de impact van mijn woorden, daden en keuzes, en streef ernaar zo zuiver, bewust en respectvol mogelijk te handelen, naar mezelf, anderen en het leven als geheel.
Opleidingen en achtergrond
Mijn kennis en ervaring komen uit een combinatie van studie, praktijk en levenslange beoefening. In een wereld waarin kennis vaak versnipperd en gehaast wordt aangeboden, kies ik ervoor de tijd te nemen: om te voelen, te ervaren, te verdiepen en te integreren met hoofd, handen en hart.
Hier deel ik een overzicht van de belangrijkste opleidingen en achtergronden die mijn kennis en ervaring hebben gevormd:
- Hindi (2001-2003)
Basisonderwijs in het Hindi, met aandacht voor alfabet, grammatica, uitspraak, begrijpend lezen en eenvoudige conversatie in woord en schrift.
- Geschriftenstudie (2004-2014)
Dagelijkse, doelgerichte studie van de Bhagavad Gita, Upanishads, Mahabharata, Valmiki Ramayana, Ramacharitamanas, Smriti’s en Purana’s, met focus op de essentie van Dharma, filosofie, universele principes, de diepere betekenis achter religieuze verhalen en de toepassing van dharma in de praktijk.
- Karmakaand (2006-2016)
Traditioneel hindoeïstisch energiewerk binnen het witte domein, met focus op mantra’s, vuurceremonies en rituelen gericht op zuivering, bescherming, goddelijke verbinding en energetische harmonie.
- Hbo Communicatie (2008-2012)
Brede opleiding op het snijvlak van communicatie, journalistiek, digitale media en events, met focus op helder communiceren en betekenisvol verbinden.
- Hbo minor Toegepaste Psychologie (2012)
Inzicht in menselijk gedrag en mentale processen, met aandacht voor psychologische inzichten, bewustzijn en persoonlijke ontwikkeling.
- Vedische Astrologie (2013-2024)
Zelfstudie, 4-jarige beroepsopleiding en duizenden consulten gericht op kosmische invloeden, met diepgaande analyse van karakter, patronen en levenspad. Focus op geboortehoroscopie, vraaghoroscopie, voortekenhoroscopie en tijdkeuzehoroscopie (Jataka, Prashna, Nimitta en Muhurta).
- Ayurveda (2016-2022)
Zelfstudie, deeltijd jaaropleiding en 3 maanden fulltime hands-on oefenen, ziekenhuisbezoeken, case studies en het opstellen van behandelplannen.
- Yoga (2016-2024)
Ruim 1200 uur docentenopleidingen in klassieke yoga, binnen de tradities van Swami Sivananda, Swami Kuvalayananda, Bihar School of Yoga en Himalaya Yoga, voorafgegaan en ondersteund door jarenlange persoonlijke beoefening met diverse docenten. Uitgebreide studie van yoga in de context van klassieke hindoegeschriften en yogische teksten zoals de Yoga Sutra’s van Patanjali, Hatha Yoga teksten, Yoga Vasishtha, Yoga Upanishads etc. Ingewijd tot Yogacharya en erkend als Yogamaster door het Indiase ministerie van AYUSH. Professioneel lid van de Indian Yoga Association.
- Vipassana (2016-2024)
Deelname aan meerdere 10-daagse cursussen en Satipatthana Sutta cursussen in Nederland, België en India, ondersteund met dagelijkse beoefening van stille aandacht en inzicht in de aard van geest en ervaring, in de traditie van S.N. Goenka.
- Reiki Usui Shiki Ryoho (2019-heden)
Inwijding in eerste en tweede graad. Beoefening gebaseerd op ethiekcode, dagelijkse zelfbehandeling en actieve deelname aan het reikicentrum voor voortdurende verdieping.
- Holistische geneeskunde (2021-2022)
Aanvullende modules (op mijn formele Ayurveda-opleidingen) in natuurgeneeskunde, integratieve yogatherapie, ayurvedische zwangerschapszorg, chavutti uzhichil (uit Kerala) en acupunctuur.
- Yogatherapie (2021-2024)
Toegepaste yoga als helende praktijk, met aandacht voor de wisselwerking tussen lichaam, adem, geest en bewustzijn binnen integratieve behandeltrajecten.
- Basic Mountaineering Course (2023)
Een intensieve maand in de Indiase Himalaya’s met minimale faciliteiten, waarin de basis van bergbeklimmen en abseilen centraal stond: technieken voor beweging op rots, sneeuw en ijs, touwwerk, klimmen, abseilen, kaartlezen, navigatie, weersleer, berggeneeskunde en hygiëne. Daarnaast was er aandacht voor het behouden van gezondheid en comfort in het bergmilieu, het vergroten van fysieke weerstand tegen kou, honger en vermoeidheid, en het ontwikkelen van respect voor het milieu en de natuur tijdens het survivallen.
- Hindustani Vocal (2024)
Zelfstudie en online lessen gericht op de basis van Hindustani klassieke zang: stemtechniek, toonladders, raga’s, ritme, uitspraak en het leren interpreteren van composities. Oefeningen om de stem te ontwikkelen, muzikale intuïtie te vergroten en de verbinding tussen adem, klank en expressie te verdiepen. Inclusief een workshop van de Indiase zanger en componist Shankar Mahadevan.
- Maha Kumbh Mela (2025)
11-daagse actieve deelname aan de Maha Kumbh Mela, het grootste hindoeïstische pelgrimsevenement, dat eens in de 144 jaar plaatsvindt. Spirituele reiniging en verdieping tijdens rituele baden in de samenkomst van heilige rivieren, ceremonies, spiritueel contact (satsang), dienstbaarheid (seva) en ontmoetingen met spirituele meesters en asceten.
Mijn leerproces gaat altijd door. Ik blijf workshops, cursussen en satsangs volgen om kennis te verdiepen, bewustzijn te verruimen en praktijkervaring op te blijven doen. Ik blijf leerling op een pad waar leren nooit stopt.
Alles wat ik leer en doorleef, draag ik met liefde over. Niet om op te leggen, maar als uitnodiging om je eigen pad te vinden. Geworteld in wijsheid en gedragen door het leven zelf.