Je leest en hoort het tegenwoordig overal: “Steun de mandirbouw!” Zoetermeer, Zaandam, Almere, Utrecht, Amsterdam, Rotterdam; ze zijn allemaal bezig een mandir te bouwen. Zelfs Den Haag is nu met de kreet gekomen. Ik word er zo langzamerhand een beetje gek van. Verschillende hindoeorganisaties willen een nieuwe, nieuwbouwmandir, terwijl de bestaande mandirs leeglopen.

Laatst zag ik Rajesh Ramnewash op tv, de woordvoerder van de Haagse werkgroep “Mandirs in Den Haag”. Hij noemde de bestaande mandirs niet volwaardig. Meteen ging er een steek door mijn hart en ik verslikte me in mijn thee. “WAT??!” dacht ik. Ik wist niet wat ik hoorde. Wat een belediging! Ik had niet eens zin om verder te kijken, maar vond het anderzijds toch nodig om over zijn visie op mandirs te weten. Hij probeert immers de regering in te komen.

Rajesh Ramnewash zegt voor de wens van ruim 60.000 Haagse Hindoestanen op te komen. Tijdens reguliere mandirdiensten komen niet meer dan zestig mensen, en hier wordt gepraat over 60.000! Bovendien wordt er gepraat over 60.000 Hindoestanen, wat dus niets zegt over religieuze achtergrond. “Waar zijn we mee bezig?” denk ik dan.

Nog opmerkelijker vind ik dat er werd gezegd dat de meeste mandirs in Den Haag graag meedoen aan het project, want ze willen weg uit de benedenparterres, garages of commerciële feestzalen. Betekent dit dat met de komst van de nieuwe mandir alle bestaande mandirs zullen worden opgenomen in één mandir? Bovendien heb ik de voorzitter van de Stichting Shri Sanatan Dharm Maha Sabha Nederland, dhr S. Gangaram Panday, op 31 oktober 2009 tijdens het congres in de Dew mandir toch echt horen zeggen dat een mandir niet wordt gemaakt door de ruimte of het gebouw, maar door de activiteiten die erin plaatsvinden en de goddelijke energie die in de murti’s is gezeteld.

Dezelfde Dew mandir waar tijdens ditzelfde congres herhaaldelijk werd gezegd dat de mandirs leeglopen, steunt het project om nieuwe mandirs te bouwen. Dit terwijl er geen plan is gekomen om de bestaande mandirs, laat staan de nieuwe mandir, vol te krijgen. Tijdens het congres kwam duidelijk naar voren dat de mandirs leeglopen door de manier waarop de mandirdiensten worden ingevuld en daarbij vooral de houding en pravachan van de pandit. De reden dat de bestaande mandirs onvolwaardig zouden zijn, is nergens aan de orde gekomen.

Bovendien: waarom zou een bestaande mandir onvolwaardig zijn? Er wordt beweerd dat bestaande mandirs onvolwaardig zouden zijn omdat ze niet volgens de Vedische richtlijnen zijn gebouwd. Maar zijn architectuur en ritualisme de enige bouwstenen van een volwaardige mandir? Onze Shaastra’s zeggen dat dit mensenlichaam ook een mandir is. Waarom dan zo’n gezeur om vier nieuwe muren met een nieuw dak?

Een mandir wordt niet gemaakt van stenen muren, noch van een grote koepel, noch van beton of hout. Waar men geld voor inzamelt, is slechts een paar muren en een dak. Een mandir wordt gemaakt van aastha (geloof, vertrouwen en devotie), niet door wat stenen en cement.

Een mandir is een plaats waar je Bhagvaan realiseert. Het is de school die de ziel opleidt. Een mandir inspireert rust en zegen, die ontstaan door devotie. Een hart vol devotie is genoeg voor Bhagvaan. Voor een devoot is zijn eigen lichaam al genoeg. Is zijn lichaam doordringt door bhakti, dan is dat de grootste mandir.

Kortom: een mandir wordt gebouwd door aastha, shraddhaa en bhakti; niet door wat betonnen muren en een dak. Sterker nog: aastha, shraddhaa en bhakti zijn al een mandir op zich, dus waarom hebben we een gebouw nodig? Satsangs kunnen immers overal prima worden gehouden.

Als mensen werkelijk een mandir willen bouwen in het belang van de gemeenschap, laat ze dan eerst:

  1. de mandirdiensten reorganiseren, zodat deze in de huidige tijd, plaats en toestand passen. En bovendien toegankelijk zijn voor een ieder;
  2. activiteiten organiseren speciaal voor Hindoejongeren, zodat ze meer interesse krijgen in hun achtergrond en dan ook vaker naar de mandir gaan om de satsangs bij te wonen;
  3. een grote bezem halen door de pandits in Nederland, zodat de oplichters, geldwolven, verkrachters, misbruikers, ojha’s en andere neppandits eruit worden gefilterd;
  4. een organisatie oprichten die de Hindoegemeenschap voorlicht, zodat ze niet worden gemanipuleerd en misleid door mensen die zich pandit noemen.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *