Jaisi karni vaisi bharni
Boontje komt om z’n loontje
Yahi prabhu ka nyaaya
Dit is de gerechtigheid van God
Boye beeja babool ke
To aam kahaa se khaaye
Van waar zul je mango kunnen eten
als je een zaadje van babool plant?

Jo jaisa boye beej yahaa karni ka -2
Vaisa hi wo phala paata
Je zult zulke vruchten ontvangen
die horen bij de zaden karma die je hier zaait
Doosaro ke ghar mein aag lagaane wala
Khud hi usme jala jaata
Hij die brand sticht in andermans huis
verbrandt er zelf in
Jo jaisa boye beej yahaa karni ka

Dhool uchaali to sar pe giregi
Als je tegen stof omhoog trapt, valt het op je hoofd
Bande na itna bhool
Vergeet dit niet, vrienden
Kankar ke badle patthar milega
Voor een steen zul je een rots krijgen
Kaante ke badle sool
Voor een doorn een naald
Jo jaisa apna khaata dikhaata -2
Wo waisa hisaab chukaata
Wie pronkt met zijn rijkdom
zal op dezelfde manier moeten boeten
Doosro ke ghar me aag lagaane wala
Khud hi usme jal jaata
Jo jaisa boye beej yahaa karni ka

Neki ka raasta seedha para to
TeRa na is par chalaa kar
Als het pad van oprechtheid recht lijkt,
loop er dan niet krom op
Jo chaahta hai apni bhalaai
Als je je eigen welzijn wenst,
To duniya me sab ka bhalaa kar
zet je dan in voor het welzijn van de wereld
Doosaro ke ghar me deep jalaane wala -2
Wie een lichtje brandt in andermans huis
Apna andhera mitaata
haalt zijn eigen duister weg
Doosro ke ghar me aag lagaane wala
Khud hi usme jal jaata

Jo jaisa boye beej yahaa karni ka
Vaisa hi wo phal paata
Doosro ke ghar mein aag lagaane wala
Khud hi usme jal jaata
Jo jaisa boye beej yahaa karni ka

Audio >>

21 antwoorden
  1. Guest zegt:

    Daan geven is een ding. Daarnaast willen ze reiskostenvergoeding. Je koopt zelf een hoop voor de puja, meeste mensen moeten ver reizen om aan die spullen te komen. Vergeet niet dat je ook de gewaardeerde gasten moet voeden. Er komt een hoop geld bij kijken.

    Laten we het volgende onder de loep nemen; er zijn van die rijkere hindoes die het niet zo nauw nemen met de regels die jij beschrijft Ranjita.
    Ze hebben al die jaren de zgn. pandits verwend (misschien om matra’s te krijgen op afkoopbasis zodat ze vrouwen daarmee kunnen verleiden hahaha, of een andermans leven te verzieken) 😡 . Dat is ook een reden waardoor de modale verdiener of zelfs de uitkeringsgerechtigde wegens de druk (puja is nodig want … en anders …)geld moeten lenen of de laatste centjes nog uit hun zakken moeten wringen. Belachelijk.

    Ben heel blij met deze uitleg, verhelderend. In principe zou er een meldplicht moeten zijn voor zulke pandits.

    Beantwoorden
    • Ranjita zegt:

      Hallo Guest, bedankt voor je reactie. Dat brengt me weer op extra informatie die ik aan het artikel wil toevoegen:

      Naar mijn ervaring vallen de kosten van de benodigdheden erg mee. We moeten alleen net weten wat we echt nodig hebben en wat overdreven is. Veel Hindoes hebben de standaard pujaspullen al in huis. Alleen komen veel pandits vaak met onnodige eisen voor benodigdheden, zoals lappen stof (wit katoen, geel katoen, rood katoen, tijgerstof…), speciale soorten bloemen als anjers of afrikaantjes (terwijl chrysanten ook prima zijn) en allerlei soorten metalen en bladeren. Ook smeren ze vaak pujapakketten aan en beweren ze dat er geld moet worden geofferd tijdens de puja.

      Een paar jaar geleden heb ik een anoniem meldpunt geopend zodat wanpraktijken van pandits kunnen worden gemeld, maar helaas bleek het publiceren van de meldingen – al was het anoniem en werden alleen de initialen van de pandit genoemd – helaas bij wet verboden. Daarom heb ik het weer moeten sluiten.

  2. Guest zegt:

    Ik krijg steeds meer het gevoel dat er een tweestrijd plaatsvind in onze leef en denkwijze, dat heeft niet direct te maken met onze leefcultuur in Nederland want ik zie dat ook in andere landen gebeuren. Mensen beginnen mondiger te worden daar waar de zaken niet kloppen. Dat moet ook kunnen.

    Ik zie het maar zo; revoluties in evolutie. Of we straks pandits nodig hebben of niet, dat zal de tijd leren. Tot die tijd moeten we er maar op vertrouwen dat er barmhartige pandits de rituelen/ceremonies voor hulpbehoevenden statig zullen uitvoeren met liefde en overgave.

    Beantwoorden
  3. priya zegt:

    Als men de Srimad Bhagavatgita leest, is het doel van het menselijk leven om de hoogste godpersoonlijkheid te bereiken. Dit kan en mag in Kalyug alleen d.m.v kirtan, mantra jap (chanten) en gyaan lezen en verschillende vormen hiervan. Pandits zijn dus niet nodig, tenzij men een spiritueel leraar in hem/haar ziet.
    De Surinaams hindoestaanse cultuur heeft zich te veel gehecht aan puja’s en handelingen. Ik persoonlijk zie deze handelingen als materieel (maya).
    Hare Krishna!

    Priya 15 jaar

    Beantwoorden
  4. Kishan Lelystad zegt:

    Hallo, ik had nog iets bij te voegen aan jullie reacties. Er zijn vaak goede pandits die onder de kwade moeten lijden. Zo zijn er pandits in Nederland die goed geschoold zijn in hun karma kaand, tantra vidhya, en anderen die in de specialisatie van de Bhagavatam zijn enzovoort. Maar deze worden niet gewaardeerd door onze Sanatan Dharma in zowel Nederland als in Suriname. Het ergste ervan is dat ze juist worden gekleineerd door sommigen die alle pandits “koeta” (honden) noemen. Velen noemen de pandits dan ook geldwolven. Maar als je echt in de pandit de Heer ziet, die jou problemen kan verzachten middels karma verbranding (puja’s waar het vuur je karma verbrand), zou je immers denken dat het maar een fabeltje is. Ik heb zelf ervaren dat een vrouw doodziek was en na haar gayatrie puja was ze gezond geworden. Je kon niet zelf de puja doen, en had daar je pandit voor nodig. Die pandit vroeg wel geld, omdat hij ingeschreven staat bij de KvK, dus rekent hij je BTW en reiskosten zoals op zijn website staat vermeld. Maar dat vind ik nou duidelijker, dan wanneer je een pandit krijgt die zwart geld verdient en dan nog over een troep ondeskundigheid beschikt en zn werk in enkele kwartiertjes snel snel afrond en weg gaat met zn sidha. Dan heb ik het niet over de goeden die aldus onder de kwaden moeten lijden. En daar gaat mijn reactie over. Dat er een hoop goede zijn, en deze verdienen het niet onder de slechten gezien te worden. Als je het mij vraagt, moet er een certificering instantie komen die elk pandit gaat toetsen op hun waarden en standaarden volgens de onafhankelijke geschreven en ongeschreven regels uit de Veda’s, en dan moeten zij een badge of certificaat ontvangen van deze instantie. Ik heb wel iets vaags gehoord over een instantie LVVP die zich hiermee bezighield een paar maanden terug, waar je ook veel over je godsdienst kon leren. Maar in hoeverre weet ik niet zeker. In de tijd van papieren en certificaten moeten ook de normen worden hoog gesteld, want als een hindoe het niet doet, gaat een ‘bakra’ het ook niet voor je doen. Misschien kun je zoiets starten, lijkt mij wel leuk en duidelijk voor de maatschappij, aangezien je een waslijst met namen van pandit(a)s hebt. Ik zou erg naar uitkijken als zoiets in leven geroepen zou worden, en ben het met de vorige reactiegevers ook eens dat er een meldpunt moet komen voor pandits die het wel en niet goed doen. Gelukkig heb ik tot nu toe geen last gehad van die vreemde pandits, maar ik zou iemand niet zomaar een pandit willen adviseren. Ik zou eerst kijken of hij/zij capabel genoeg is, en ik zou graag recentie opzoeken en informeren bij instanties, dan pas een pandit in huis halen.

    Beantwoorden
    • Ranjita zegt:

      Hallo Kishan, ik ben het met je eens dat er ook oprechte pandits zijn en het zou inderdaad fijn zijn als er een instantie komt waar mensen terecht kunnen om na te gaan of een pandit gekwalificeerd is of niet. De Hindoe Raad Nederland is juridisch erkend door de Nederlandse overheid en zou hier de aangewezen organisatie voor zijn. Lange tijd geleden was zij bezig een panditaccreditatie op te zetten, maar ik heb begrepen dat dit geen doorgang heeft gevonden. Het is immers moeilijk om een bezem te halen door een gemeenschap waarin vele pandits eigenlijk onvoldoende kennis beschikken van het oorspronkelijke Hindoeïsme of zich ongeschikt gedragen en toch veel aanzien hebben. Dat wordt schoppen tegen de gevestigde orde van pandits en mandirs, terwijl de Hindoe Raad diezelfde pandits en mandirs juist vertegenwoordigt in haar statuten.

      Zelf heb ik in het verleden een meldfunctie op de site gehad voor misbruik door pandits en mandirs, maar het publiceren van de recensies – al werden hierbij alleen de initialen van de pandits genoemd – bleek wettelijk niet toegestaan te zijn, dus heb ik de meldfunctie moeten verwijderen. Ook ik raad liever niet zomaar een pandit aan. Liever stuur ik aan op zelfredzaamheid. Ik vraag me af hoe een panditaccreditatie kan worden opgericht, aangezien het woord ‘pandit’ een containerbegrip is. Iedere leek kan zichzelf pandit noemen en er is ook geen eenduidige of uniforme opleiding voor. Je kunt wel bijvoorbeeld een format ontwikkelen om pandits te screenen, maar dan rest de vraag wie zó bekwaam is dat hij/zij het werk van die pandits kan beoordelen, aangezien Hindoegeleerden over het algemeen niet op één lijn of golflengte zitten.

  5. sanjay zegt:

    Ik heb zelf te maken gehad met degene die de LVVP zou hebben opgericht,maar die is alleen geinteresseerd in het financiele plaatje. Alles draait alleen maar om geld bij die persoon/pandit

    Beantwoorden
  6. Dhr.Pt.Jagdew zegt:

    Geachte heer Sanjay,

    Iemand bedonderen kan je maar een keer.
    Totdat diegene een verkeerde persoon tegen komt.

    Met Vriendelijke Groet,

    Dhr.Pt.Jagdew

    Beantwoorden
  7. Dhr.Pt.Jagdew zegt:

    Geachte Mevrouw Ranjita-devi-ji,

    De geboorte van ravan ?

    op welke feit is deze uitspraak op gebaseerd ?

    Met Vriendelijke Groet,

    Dhr.Pt.Jagdew

    Beantwoorden
    • Ranjita zegt:

      Hallo Jagdew, de uitspraak over de geboorte van Raavana betreft ons magazine Vaibhava is gebaseerd op de Ramayana en het artikel dat hierover zal verschijnen in de eerste editie van Vaibhava. Verdere info houden we nog even geheim en zal in het magazine onthuld worden.

  8. Dhr.Pt.Jagdew zegt:

    Geachte mevrouw Ranjita-devi-ji,

    Ik ben heel benieuwd wat er in de eerste editie van Vaibhava staat.

    Met Vriendelijke Groet,

    Dhr.Pt.Jagdew

    Beantwoorden
    • Ranjita zegt:

      Hallo Jagdew, leuk om te horen. Je kunt je aanmelden als abonnee via vaibhava.hindoedharma.nl/abonneren

      Zoals ik al eerder zei, en ik kan het maar niet vaak genoeg zeggen: “Iedere leek kan zich pandit noemen.” Of iemand nu verbonden is aan een mandir of niet. Of iemand nu zoveel yajamaans heeft of niet. Of iemand nu veel in de media is of niet. Of iemand nu een KvK-inschrijving heeft of niet… Iedereen kan zichzelf pandit noemen en mensen oplichten. Wij moeten waakzaam zijn, wie we ook benaderen.

  9. sanjay zegt:

    Beste pt.Jagdew,

    Klopt iemand bedonderen kan maar 1 keer,ik kan alleen maar hopem dat deze zogenaamde pandiet snel de verkeerde tegenkomt

    Beantwoorden
  10. Dhr.Pt.Jagdew zegt:

    Geachte mevrouw Ranjita-devi-ji,

    Waarom deze naam ?
    En niet hindoe darma Nederland magazine ?

    Met Vriendelijke Groet,
    Dhr.Pt.Jagdew

    Beantwoorden
  11. Monica zegt:

    Beste Ranjita,
    Wat jammer dat de anonieme site hebt moeten sluiten zelf ben ik diverse keren het slachtoffer van diverse pandits geworden er wordt veel geld gevraagd En zogenaamd half werk verrichten en dan moet ze elke keer bellen om hun op de hoogte te houden hoe het gaat en dan weer met een smoes komen dat er elke keer wat anders is gebeurd engere geld moet betalen de een de leed de ander zijn brood zelf verrukking Helaas wordt hierop geen enkele toezicht gehouden en hiermee bedoel ik de sociale dienst belasting gemeente zelf overweeg ik na dat ik jullie artikel hebt gelezen om aangifte te doen tegen een hele bekende pandiet die in Den haag woont en elke jaar dure vakanties houdt met behoudt van uitkering

    Beantwoorden
    • Ranjita zegt:

      Hallo Monica, wat goed dat je overweegt om aangifte te doen! Dat is een goede eerste stap om dit soort praktijken te stoppen. Ik zou je wel aanraden om voor de zekerheid na te gaan of je niet ook zelf in de problemen komt, aangezien jij hem hebt betaald terwijl je wist dat hij zwart werkte (anders zou je immers facturen of kwitanties moeten ontvangen e.d.).

Trackbacks & Pingbacks

  1. steenslagfolie schreef:

    … [Trackback]

    […] Read More here on that Topic: hindoedharma.nl/songteksten-met-vertaling/jaisi-karni-vaisi-bharni-shravan-kumar/ […]

  2. sex 2024 schreef:

    … [Trackback]

    […] Find More to that Topic: hindoedharma.nl/songteksten-met-vertaling/jaisi-karni-vaisi-bharni-shravan-kumar/ […]

  3. find out schreef:

    … [Trackback]

    […] Find More Information here to that Topic: hindoedharma.nl/songteksten-met-vertaling/jaisi-karni-vaisi-bharni-shravan-kumar/ […]

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *